• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Han är mästare också i storytelling

Blogg 

Ingvar Kamprads nya utmärkelse “Alla tiders entreprenör” är tidernas mest självklara pris. Vilken annan svensk skulle annars få den titeln?

Men han skulle också kunna få priset som mästare i storytelling – att ha en story om sitt företag som ständigt upprepas.

När han fick sitt pris på UF-mässan i Stockholm drog han storyn som han dragit hundratals gånger:

Om den fattige smålänningen som började med att sälja tändstickor så att han kunde köpa en skrivmaskin. Om hur han ville hjälpa andra. Om sitt enkla sparsamma liv.

Han upprepar konsekvent hur han aldrig slösar och låter sig gärna fotograferas med en varm korv i handen.

Effekten blir sympati från kunderna som tycker att han är som en av dem. Effekten blir också att de anställda vill vara lika kostnadsmedvetna som han.

Om detta är smart strategi från honom eller ärlig naturlighet är en gåta. Men det fungerar.

Han är en av världens rikaste entreprenörer och en av dem som lyckats bäst i hela världen. Ändå kallar han sig ständigt ”fiaskopelle”.

Denna fullständigt överdrivna ödmjukhet går hem till den grad att han alltid klarar sig från kritik.

Under årens lopp har det kommit anklagelser om att han var nazist, att han är skattesmitare och att han lever lyxliv i smyg.

Men han har alltid gått ut som segrare ur varje kritikstorm. Om det beror på hans eget bondförnuft eller strategi från smarta rådgivare är också det en gåta.

I den senaste boken om honom Ikea på väg mot framtiden avslöjas att familjen Kamprad i decennier har haft rätt till en hemlig ersättning på 20-30 miljarder från Ikea, trots att företaget getts bort till en stiftelse. Det talas om en bitter juridisk strid mellan Ingvar Kamprad och hans tre söner.

Jag vet inte om detta är rätt eller fel. Men det intressanta är att det räcket med att Ingvar Kamprad säger att det är fel för att nästan alla ska tro på honom.

Han har så stora sympatier att folk inte ens vill köpa boken. Den säljs nästan inte alls.

Allt det han gjort som entreprenör är så stort att det med rätta överskuggar allt annat. Hur man än ser på honom är han ett föredöme för svenskt entreprenörskap. Det han hart gjort har mycket att lära oss andra och formuleras i sju viktiga råd här.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Gör så bra affärer du kan – och ge bort det du inte behöver

BloggPengar har inget egenvärde utan är till för att användas.

Det är en självklarhet som jag tjatat om i årtionden i tidningar, radio och TV. Ändå möter jag ständigt ekonomiskt oberoende människor som samlar pengar på hög och glömmer bort att pengar kan användas för att göra gott.

Jag tänker extra på det nu när jag kommer hem från ett filantropiskt symposium som Entreprenörskapsforum höll i dag på Moderna muséet i Stockholm.

För oss entreprenörer sitter det i ryggmärgen att göra bra affärer. Men för mig är detta ingen motsättning mot att vara filantrop. Jag resonerar så här:

  • Tjäna så mycket pengar du kan och öka avkastningen på det du har. När du unnat dig själv och familjen det man kan göra för pengar så fundera över vad du bäst kan göra med det som blir över.
  • Om du bestämmer dig för att skänka pengar till välgörenhet så gör det så skatteeffektivt som möjligt så att det blir mer pengar kvar till det du vill stödja.

Du kan då skänka utdelningen i ditt fåmansbolag till en skattebefriad stiftelse och slippa den 20-procentiga skatten som det annars blir. Någon övre gräns för hur mycket du får skänka finns inte som för privata uttag av utdelning. Mer här om reglerna för att skänka skattefritt.

Jag har själv praktiserat den metoden för att ge pengar till Hand in Hand och till stiftelsen Soptippen, som hjälper fattiga i Ecuador och där jag sitter i styrelsen.

Experterna på filantropidagen påstod att företagare blir allt generösare:

– Under finanskrisen var det många som upptäckte problem som de inte sett tidigare. Detta ökade givmildheten bland dem som har råd, sa Tonika Hirdman, på Foundation de Luxembourg.

– Ingen ser längre upp till den som har mycket pengar, men däremot till den som gör gott  med sina pengar, sa Anders Scherlund på Nordea, som sponsrade eventet, eftersom banken nu gärna vill förknippas med filantropi.

bild 3 (2)Christer Dagnelid som driver en tandläkarpraktik i Göteborg är en av flera småföretagare  som vill göra gott med sina pengar:

– Jag såg hur allt fler inte hade råd med nya tänder och dyra tandbehandlingar. Så jag startade Svensk Tandräddning.

Han såg till så att han fick gratishjälp med att starta en skattebefriad stiftelse, satte in det egna bolagets utdelning som grundplåt och började sedan söka donationer.

–  Men jag har tyvärr mött många giriga som inte vill ge. Tandläkare tänker tyvärr ofta mest på att tjäna egna pengar och ett riskkapitalbolag sa blank nej därför att bolaget inte fick någon egen vinning.

En småföretagare kan antingen skänka bolagets utdelning direkt till skattebefriade stiftelser eller bilda egna stiftelser med stagar om välgörenhet dit de sedan kan föra över bolagets beskattade kapital som skattebefriad utdelning.

– När jag fick diagnos om att jag hade Parkinsons sjukdom startade jag en egen stiftelse. Då kunde jag få utlopp för min egen energi och ha full kontroll på att hur pengarna används för forskning kring sjukdomen, berättade Mats Heiman som satsade 12 miljoner i stiftelsen.

I denna välgörenhetsbransch förstår jag nu att finns en företeelse som också är vanlig i många stora organisationer och företag, och som jag är allergisk emot – för mycket utredande och för lite handling.

Det uttrycktes drastiskt av Trista Harris från Minnesota Council on Foundations:

– Sluta att älska era problem. Satsa pengarna på att lösa problemen i stället för att analysera sönder dem.

bild 1 (4)

Trista Harris tre viktigaste råd till den som ska donera pengar – sluta älska problemet, titta både storskaligt och småskaligt, var fräck. 

 

 

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter