• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Käpphästen som ständigt måste upprepas

Blogg

Du har väl sett i nya numret av Driva Eget att jag lämnat över taktpinnen som chefredaktör till Camilla Björkman.

Många gånger har jag gett råd kring generationsskifte. Nu när vi gör vårt eget generationsskifte följer vi naturligtvis det viktigaste rådet – att den nya och gamla generationen länge ska jobba parallellt.

För oss är generationsskiftet en offensiv satsning – tidningen och sajten får två profiler och jag får mer tid för att hinna skriva och driva nya projekt. Läs mer här.

När Camilla och jag gick inför igenom vilka käpphästar som är viktiga för Driva Eget fick vi ihop dubbelt så många som det nog skulle blivit om bara en av oss funderat på saken.

En av de sex som vi fått ihop har du kanske hört förut – att det är lättare än många tror att slå storföretagen.

Detta är så viktigt att det tål att upprepas i olika tappningar. Så här utvecklar jag den käpphästen:

Rent teoretiskt är det mycket som talar för att ett stort företag har större chans att lyckas än ett litet – de kan få stora rabatter vid sina inköp, anställa egna experter, rationalisera och få ned kostnaden genom att producerar i stora serier.

Men trots sådana skalfördelar klarar tusentals småföretag av att slå storföretagen. Är du själv en sådan så nominera dig själv här i vår tävling David mot Goliat som .

Det viktigaste är att du på olika sätt markera att du är liten – att utnyttja de fördelar finns med att vara liten. Här är mina fem bästa råd till dig som vill lyckas med att slå de stora:

  1. Var personlig. Om du har en kund som vill ha konsulthjälp eller köpa exempelvis en stor datautrustning så poängtera att du själv och ingen annan ska sköta allt och att du personligen tar ansvar.
  2. Ge bättre service. Betona för kunden att du kan ge snabbare service eftersom du har färre kunder och mindre administration än storföretaget. Betona att du helt enkelt inte har råd att ha missnöjda kunder.
  3. Var flexibel. Eftersom du inte tillverkar så stora serier eller har så mallade produkter och tjänster så kan du lättare än de stora anpassa dig till kundens behov. Du kan lättare skräddarsy bra lösningar och förmodligen leverera dem snabbare.
  4. Håll lite lägre priser. Eftersom du har lägre fasta kostnader än de stora kan du förmodligen hålla en något lägre prisnivå. Men se upp så att du inte säljer så billigt att det blir förlust.
  5.  Fokusera på kärnverksamheten. Om konjunkturen har försämrats och du jobbar i en bransch som går dåligt måste storföretaget ägna sin tid till mycket annat än kärnverksamheten – att dra ned kostnader och diskutera personalnedskärningar som drar ned stämningen bland de anställda. Eftersom du som liten varken har stora kostnader eller stor personal kan du fokusera på kärnverksamheten och ha chans att ta marknadsandelar av de stora.
Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Annie Lööf, argumentera för papperskorgen

BloggNäringsminister Annie Lööf har fått ett förslag i sitt knä som är minst lika besvärande som det om månggifte. Det är det orimliga betänkandet om att landets företagare ska skicka in kontrolluppgifter varje månad i stället för en gång om året. Läs om det här.

Hon ärvde frågan om regelkrångel från sin företrädare Maud Olofsson, som misslyckades totalt med sin ambition att minska regelkrånglet med 25 procent.

Men Annie Lööf lovade att ta i ordentligt med frågan. Förmodligen sa hon som hon brukar att hon var ”tydlig” med att hon verkligen ville minska krånglet för småföretagarna.

Under hennes departement finns numera också myndigheten Regelrådet, och hon har tillsatt utredningar om att minskat krångel och byråkrati – parodiskt nog också de krångliga och byråkratiska.

Så då undrar man vad hon tänker när hon på sitt bord får något som går totalt stick i stäv mot vad hon sagt om regelkrånglet – förslaget om att vi företagare ska skicka in kontrolluppgifter tolv gånger om året i stället för en gång om året.

Varför slår hon inte näven i bordet och skickar förslaget i papperskorgen? Möjligen kan en nitisk byråkrat med extrema kontrollbehov hitta skäl för sådana regeländringar. Men Annie Lööf som ändå bör veta vet hur småföretagare reagerar?

Det borde vara lätt för henne att argumentera för papperskorgen inför de tre andra partiledarna i Alliansen.

Argumenten borde ju vara ungefär likadana som de hon använde för att ge bakläxa till de parikamrater som ville tillåta månggifte. Jag menar det hon då sa att det inte fanns någon förankring i centerrörelsen.

Inte kan det finnas varken centerpartister eller andra som tycker att skälen för månadsrapportering är tillräckligt starka för att införa detta extrema regelkrångel.

Jag instämmer i Företagarnas kraftiga kritik och uppmanar Annie Lööf att nu äntligen slå näven i bordet och rösta nej när betänkandet tas upp i riksdagen.

Då skulle hon visa mod och få de politiska poänger som hon så väl behöver. Det räcker inte med mys och korvgrillning hemma i Maramö.

PS 6/3. I en debattartikel i Dagens Industri i dag tar Annie Lööf tillbaka förslaget om månadsuppgifter.  Hon säger att hon och hennes parti inte vill driva igenom detta i rikdagen. Hon vill endast komma med förslag om att genomföra månadauppgifter i byggbranschen.

Dela post
Kommentarer (4)
  • Åh, vad glad jag blir! Har inte hört att förslaget tagit tillbaks men det var underbara nyheter. Som redovisningskonsult med jobb upp över hårfästet är varje extra uppgift, som inte ger något till kunden, bortkastad tid (tid som jag skulle kunna ägna familjen i stället för att debitera kunden). Bättre att myndigheter frågar företagen i de fall de behöver uppgifterna. Tack snälla alla som jobbat emot förslaget, och tack Annie för att du lyssnade!

    Gladare idag!

    2013-03-07 14:00

    Svara

  • Hej. Vill veta hur det fungerar med en “shop in shop”

    Vem betalar för vad och hur många procent ska man ha. Tar man ut butikshyllorna.. Snälla hjälp…

    Mvh helene

    Helene

    2013-03-04 14:00

    Svara

  • Visst tar vi emot frågor av allmänt intresse. Men lägg in dem under http://www.driva-eget.se/fragor. Här är alla kommentarer på bloggen ovan välkomna.

    Redaktionens kommentar av Anders A på Driva Eget

    2013-03-05 14:00

  • Varje onödig blankett, varje onödig regel försörjer ett antal tjänstemän. Det är grunden för Parkinsons lag: Varje byråkrati strävar efter att växa, oavsett om behovet av deras tjänster ökar, minskar eller helt upphör.

    Janne Näsström

    2013-03-04 14:00

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter