• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Här fixade han en krog på bara tio timmar

Blogg

Detta är två bilder från nyöppnade lilla restaurangen Neng strax söder om Long Beach på Koh Lanta. Det är tio timmar mellan dem. Den övre är tagen klockan nio på tisdagsmorgonen – krögaren Neng ensam i något som ska bli en restaurang. Den undre är tagen tio timmar senare – en typisk charmig  thairestaurang, med komplett middagsmeny och ett band som spelar. Här är storyn om hur man med envishet och äkta entreprenörskraft kan starta en krog på tio timmar.

Här på Koh Lanta, där jag är några veckor om året, har vi en favoritkrog och en krögare som båda heter Neng. Av tradition träffas svenskgänget på vårt område där varje tisdag, eftersom det denna dag i veckan serveras både en delikat krabbrätt och levande musik.

Men för ett par dagar sedan fick vi veta att Neng tagit ned skylten vid vägen. Han drog inte längre jämt med sin kompanjon.

Vi trodde då att vi hade en krabbfri tisdag att vänta. Men i Thailand blir det inga långbänkar eller förhandlingar när man inte kommer överens. Man gör som Neng – tar skylten med sitt varumärke och försöker sätta upp den någon annanstans.

Han hittade en cementplatta med ett bambutak över en bit bort. Då kontaktade han ägaren och fick leasa den för en tid framåt. Där bland en massa bråte hittade jag honom med en sopkvast i näven kl 9 på morgonen.

-Välkomna i kväll papa (alla vi äldre kallas så här), sa han. Vi kör som vanligt. Det är ju tisdag.

- Men du har ju varken stolar eller bord. Hur ska du hinna, undrade jag.

- Inga problem papa. Borden kommer om en timme.

När vi kom tio timmar senare kände jag inte igen mig. Men med envishet och fantasi kan man tydligen göra underverk i krogbranschen i Thailand.

Skylten som legat i diket fanns på plats i strålkastarsken. Baren bakom det snabbinredda köket var en ditsläpad bambusala med mixer, frukt och spritflaskor på hyllorna. Mikrovåg och kylskåp fanns på plats, och väggarna var smakfullt dekorerade med tygstycken.

Matsedeln var nytryckt och nyfångad krabba hade inköpts. Nengs personal, en svägerska och en annan släkting var i full gång. Lantana Band soundcheckade inför kvällens underhållning.

Allt var ungefär som tisdagen innan på Nengs förra restaurang. Samma härliga stämning, samma fenomenala krabba. Men entreprenören Neng sa att det fanns en stor skillnad:

- Nu kör jag utan partner. Aldrig mer ska jag ha en kompanjon, sa han där han sprang mellan borden.

Även i Thailand handlar framgång ofta om bra nätverk – men på ett annat sätt än hemma. Nätverket som gjorde Nengs rekordsnabba premiär möjlig var ett tiotal släktingar, vänner och bekantras bekanta som mot en extra öl hjälpte till under de tio timmarnas upprustningsarbete.

Dela post
Kommentarer (1)
  • Härligt! Och verkligen något att lära av – att från tanke till handling behöver tiden inte vara så lång!

    Pia Huuva

    2013-11-20 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Kina gör mig både imponerad och besviken

BloggJag har varit i Kina en vecka – och blivit både imponerad och besviken.  Redan på Pekings flygplats mötte jag entreprenörsanda – men inte på det sätt som jag räknat med.

När jag var där förra gången för drygt 25 år sedan hade regimen just börjat tillåta privata företag, men ingen fick ha fler än åtta anställda. Jag minns stolte krogägare Jia Zhenquan som jag fotograferade för bilden här intill.

Han stod där på krogtrappan med sina åtta anställda som tillsammans tjänade hälften av vad han tog ut i lön, och myndighetschefen som jag intervjuade för Expressen hade bara en tiondel så hög lön som krogägaren.

De enda som visade någon form av entusiasm var de nyrika egenföretagare jag då träffade. Anställda saknade karriärmöjligheter, var tysta och nedtryckta och levde på rena svältlöner om de inte också tjänade svarfta pengar.

Att utvecklingen gått svindlande fort och att Peking förvandlats från en jättelik by till en supermodern storstad visste jag. Kapitalismen driver den framåt och alla västerländska företeelser utom Facebook verkar tillåtna.

När jag kom till Peking som turist och skulle kolla allt detta var enmansföretagarna med taxibilar de första jag träffade på flygplatsen. Jag hade väntat mig västerländsk serviceanda, men mötes av ett gäng otrevliga och vresiga chaufförer, som inte vill köra till vårt hotell för att de hade svårt att hitta dit.

Då gick jag till flygplatsens servicedisk, där jag upptäckte motsatsen:

- Chauffören står bered om tre minuter. Om vi får köra er till flygplatsen också när ni ska hemma så får ni rabatt, och vi hämtar er gärna i morgon för en utflykt, sa den unga, glada kvinnan bakom disken och gav oss sitt privata telefonnummer som hon lovade att vi kunde ringa till dygnet runt.

Den föredömliga entreprenörsandan hittade jag alltså hos det statliga flygplatsbolaget. Och samma serviceanda mötte jag en stund senare på statliga Bank of China, där det fanns en apparat vid kassorna där kunden direkt ska trycka på glad eller ledsen gubbe beroende på hur servicen varit.

Jag fick höra att det är just kundperspektivet som numera avgör både lön och karriärsteg i det nya Kina.

I de privata företagen är naturligtvis kundanpassningen varierande och det finns mycket kvar till fullständigt västerländsk tänkande.

I tidningen China Daily läste jag en krönika av tidningens kolumnist. Han frågade sig själv varför han valde att gå till Starbucks, i stället för till de lite billigare kinesiska caféer som har lika bra kaffe och service.

Det är inte varumärket, utan detaljer och kundattityder skrev han och tog detta exempel:

”När jag en gång såg hur det kinesiska caféets personal körde bort en kund som parkerat på en tom parkeringsplats som tillhörde den frånvarande chefen bestämde jag mig för att rata det stället.”

Men visst imponeras man på många sätt av Kina. Det är ett land som kan konsten att strukturera massor.

Vi såg det vid ett skådespel i turiststaden Yangshou, där vi såg ett en ljusshow med 600 aktörer på en scen som var en flod och med bergstoppar som kulisser. Vi blev helt tagna av förmågan att regisera de 600 dansarna och statisterna och hur de 8 000 personerna i publiken slussades till sina platser i ett välorganiserat kaos.

Men det finns många orosmoln för framtiden som gör att den uppskruvade tillväxten kan avta.

– För ett par år sedan byggdes det 80 nya shoppinggallerier om året, men i fjol blev det bara 40, sa en dansk affärsman som vi träffade.

Det räcker inte längre för Kina att vara världsbäst på att kopiera och massproducera på export. Nu när lönerna stiger förlorar Kina affärer till nya asiatiska lågprisländer.

En Kinaexpert skriver i tidskriften Time att Kina måste hitta egna internationella varumärken, bli bättre på innovationer, skapa en bättre inhemsk teknisk utveckling och driva fram fler och bättre företagsledare. Annars får Kina problem i framtiden, menar experten.

Efter det kommer jag då inte att öka andelen tillväxtfonder med Kina-aktier i min fondportfölj, men att resa dit rekommenderarar jag gärna.
 Peking i dag är en pulserande storstad som vilken storstad som helst – annat var det när jag var det 1987 när bilden på den lilla oansenliga restaurangen togs.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter