• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Här upptäcker jag en ny värld – för en ny tidning

Blogg

Kor, avelstjurar, jordbruksmaskiner, svinfoder och DVD-underhållning med skördetröskor. . .

I två dagar har jag upptäckt en annorlunda värld fjärran från den i storstans kontorshus som jag är van vid. Där på Elmimässan i Jönköping träffade jag också på en målgrupp för Driva Eget som var intressantar än jag anat.

Jag och Camilla Björkman var där för att premiärvisa vår nya tidning för LRF:s medlemmar, Driva Eget – gröna näringar. Jag försökte locka till mig läsare av alla slag, fast intresset i kostallarna var begränsat…

Vi har haft inställningen att lantbrukare inte tillräckligt mycket tänker affärsmässigt och inte ser sig själva som småföretagare. Det är inte heller så konstigt att det är på det viset när monopolistisk tendens och hårda regleringar inte uppmuntrar till samma entreprenörskap som i andra branscher.

Men jag träffade många lantbrukare som resonerade precis som vi i Driva Eget – att bra lönsamhet är viktig och att pengar kan användas för att förverkliga drömmar. Det märkte jag i varje fall när jag talade med de fyra lantbrukare som på denna lantbruksmässa premierades som de som bäst tänker på miljö och hållbarhet. Läs om dem HÄR.

Till Driva Egets och LRF Medias monter kom också Lennart Nyström, som ett levande bevis på andan i Gnosjö där han bor. När han vid 66 års ålder slutade som lantbrukare fick han mer tid över till att jaga. Då tänkte han att det väl borde gå att tillverka jakttorn i behändiga monterringssatser lätta att frakta.

Eftersom ingen tillverkatt sådana tidigare satte han direkt igång med tillverkningen. Hittills har han sålt över 300.

– Jag har inte behövt lägga en krona på marknadsföring. Kunderna som köpt är nöjda och sprider vidare att jag gör bra grejer, säger han och vilar benen ett tag med att ta plats på tidningstravarna med vår nya tidning, som vi delar ut till mässbesökarna med hjälp av tjänstvilliga LRF-anställda.

Urban Eriksson från Falkenberg (bilden nedan) berättar också om ett intresse vid sidan av sitt lantbruk i Falkenberg – aktier.

- Jag ärvde litet pengar 1962. De satsade jag i ett knippe aktier. Sedan dess har de där pengarna vuxit så att det blivit två nollor till på slutet. Det hade det då inte blivit om jag i stället köpt kor för de pengarna.

Nu kommer han till mig och frågar om han ska köpa aktier i Tele2 efter den kraftiga nedgång som varit,  och jag svarar att han nog kan spå framtiden bättre än jag. Så ger han mig och mina läsare ett aktieråd:

- Jag brukar köpa aktier som snabbt sjunkit orimligt mycket. Ofta funkar det eftersom börsen brukar överreagera.

I jordbruket tycker han att det går lättare att tjäna pengar på ”guldkant” än på ”brödföda”:

– Har du jordgubbar sa kunderna som skulle köpa sådana av mig utan att fråga om priset. Skulle de köpa potatis var alltid priset det första de tog upp.

Så nog finns det bönder som är duktiga på ekonomi och affärer – och som liksom Urban delar med sig av sina råd.

PS. Skördetröskunderhållningen som jag skriver om i början gäller de DVD-skivor som min tidningskollega Kenneth Fransson på LRF Medias Traktor Power producerar. I LRF-montern var försäljnigen av dessa och de nybakade kanelbullar i montern mässans stora dragplåster.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Vem är egentligen den bäste företagaren?

BloggJag var på Företagarnas galamiddag i Stockholms Stadshus i går kväll. Vinnarna i Företagarnas 21 regioner skulle tävla om titeln Årets Företagare 2013 – och utom tävlan fanns en outsider utanför som faktiskt hade en del att lära de 700 i denna entreprenörspublik.

Men vilken av de 21 finalisterna är då bäst?
En rymdforskare som sadlat om till getostproducent, en lösgodisfabrikör med bra lönsamhet, två brädsurffarfantaster som lanserar varumärken på löpande band, tre syskon som räddad en by i Norrland med sin framgångsrika träindustri, en urmakare på Gotland som gjort succé genom att sälja klockor på nätet. . .

Att välja en segrar bland alla dessa framgångsrika företagare är inte lätt. Jag vet – för jag sitter i juryn och var en av bara fyra i Stadshuset som visste slutresultatet innan näringsminister Annie Lööf läste upp segermotiveringen och Företagarnas VD Monica Lindstedt delade ut diplom.

Det blev Hamdija Jusufagic på IT-företaget System Verification i Malmö som tog hem titeln. Han har drivit upp ett företag med 200 anställda som med sina unika lösningar etablera sig i land efter land. Utmärkande för honom liksom för många andra av finalisterna är socialt patos och omtanke om personal och samhälle.

Han var naturligtvis överlycklig när jag efteråt frågade vad som är hans drivkraft:

– Jag har drivits av att min far ska vara stolt över mig. Min familj kom till Sverige 1970. Pappa har arbetat som fabriksarbetare och jag vill visa honom vad jag kan. Också jag själv är stolt över att jag lyckats med det som många trodde var omöjligt, och att jag gett meningsfulla jobb till många, säger han och rusar vidare till nya gratulanter.

Mer HÄR om priserna och de övriga vinnarna.

När alla vi företagare lyssnat på Petra Mede, Darin och sedan minglat med alla företagare mötte vi en företagarkollega utanför stadshusets port – korvgubben Kent Åkerwall, inhyrd av Företagarna, som stod där med två rullande korvvagnar och serverade korv.
Han visade mer PR-sinne än de flesta av alla de företagare som lämnade Stadshuset. Och det han sa ger en del att lära andra och skapar säkert nya affärer för honom:

– Jag kommer med mina tre korvvagnar till alla som vill ha bra hemlagad korv. Jag har aldrig behövt marknadsföra mig. Det räcker med att jag ligger överst på Google när någon söker på korvgubbe. Jag klarar mig så bra på affärerna att jag kan vara i Spanien en stor del av året, sa han och spred glatt sina fyndiga visitkort till företagare som kanske behöver anlita en korvgubbe som avslutning på kommande tillställningar.

Dela post
Kommentarer (2)
  • Han ser ut att ha god korv!

    Withings

    2013-10-23 14:00

    Svara

  • körvgubbe vid behov

    allan

    2013-10-23 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Sätt stopp för de orättvisa småföretagarreglerna

BloggDu hänger väl med i Driva Egets nya artikelserie om de orättvisa reglerna för småföretagare. Den startade med a-kassereglerna i augustinumret och fortsätter med sjukkassereglerna i de nummer som just kommit ut.

De orättvisa reglerna går ofta stick i stäv mot  vad riksdag och regering vill.. Politikerna säger att de vill försöka få småföretagen att kämpa för att behålla sina företag. Då borde det ju inte finnas a-kasseregler som uppmuntrar dem att lägga ned sina företag.

Den företagare som vill få ut ersättning måste nu sluta upp med att marknadsföra sitt företag – får varken leta nya kunder eller uppdatera sin hemsida. Detta yrkesförbud måste det bli slut på.

Sådant ska Driva Eget nu aktivt försöka få ändring på. Vi vill leva upp till vårt motto om att slåss för småföretagarnas bästa.

Felet finns redan i de grundläggande utgångspunkterna:

De lagar och regler vi har utgår ifrån att normaltillståndet för medborgarna är att vara anställd och det normala företaget är ett med hundratals anställda. Den attityden måste det bli slut på – hos politikerna, myndigheterna och bland ”vanligt folk” på arbetsplatser och i skolor.
 

Dessa grundinställningar gör att orättvisorna mot småföretagarna finns på två plan:

  • Bland lagar och regler som utgår ifrån att alla är anställda. När dessa sedan ska anpassas till småföretagare blir det både ologiskt och orättvist.
  • Bland lagar och regler för företag som utgår ifrån att alla är storföretag. Därför diskrimineras småföretagen när det gäller regler för upphandling och telefonförsäljning.

Häng med i vår artikelserie och var aktiv själv för att skapa opinion för bättre villkor. Gör det genom att skriva inlägg HÄR.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter