• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Så gör du 2013 till ett GOTT ÅR

Blogg

Nytt år – nya möjligheter. Det gäller även 2013 som ser ut att bli ett år med lågkonjunktur. Men även sådana år kan bli framgångsår – särskilt för en småföretagare. För dåliga tider drabbar storföretagen mer än småföretagen.

Vi på Driva Eget vill vi ge dig lite extra mod och självförtroende genom att upprepa det vi tidigare sagt om storföretag. För du som under dåliga tider jobbat i storföretag eller stora organisationer känner säkert igen denna beskrivning:

  • Många av storföretagen sysslar då med krishantering – drar ned kostnader och sparkar personal. Du som är enmansföretagare har ingen personal att bekymra dig om. I stället kan du ägna dig åt kärnverksamheten.
  • På storföretaget försämras arbetsglädje och tempo när orderstocken krymper och personal hotas avsked. Försök då öka tempot på ditt lilla företag. Med positiv anda har du stor chans att ta marknadsandelar genom att satsa på intensiv försäljning.
  • I sämre tider kan man behöva vinkla om affärsidén eller förändra sitt sortiment. Det klarar det lilla flexibla företaget snabbare och bättre än det trögrörliga storföretaget.

I senaste numret av Driva Eget (6/2012)har vi på tolv sidor fokuserat en del av våra fasta avdelningar på hur du laddar inför 2013:

  • Dina pengar. Läs om hur du bäst anpassar dig till den förändrade konjunkturen och hur du bäst placerar vinstpengarna 2013. 
  • Dina kostnader. Det är lättare än du tror att dra ned kostnaderna utan att försämra din privata standard eller servicen på ditt företag. Läs här en kort sammanfattning av artiklarna.
  • Dina kunder. Nytt år och nya priser. Läs i tidningen och i sammanfattningen här om hur du vågar höja dina priser och hanterar dina kunder i sämre tider.
  •  Ditt liv. Bli effektivare 2013. Med en ny metod kan du klara det på ett lätt sätt.

Gott nytt 2013 med Driva Eget.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Låt lågkonjunkturen ge dig nya muskler

BloggMånga storföretag varslar om uppsägningar och andra kommer med försämrade vinstrapporter. Sådant kan dra ned aktiekurserna, men ett långt större problem är att antalet jobb minskar.

Samtidigt kommer rapporter om att allt fler företag går i konkurs och att svenskarnas skulder hos Kronofogden aldrig har varit större än nu.

Så tyvärr kära läsare, lågkonjunkturseländet har spritt sig till Sverige. Det borde regeringen förutsett redan förra året, men nu kommer äntligen en expansiv budget där Anders Borg vågar satsa. Möjligen kan detta och den låga räntan hjälpa till att dämpa konjunktursmällen 2013.

Men det är energiska småföretag som mest av allt kan rädda Sverige 2013. Jag som är positivt lagd hävdar att småföretagare som också är positiva till och med kan dra nytt av at tiderna är lite sämre.

Det kan du göra genom att hitta affärsidéer kring de ökade statliga satsningarna på forskning och infrastruktur som Anders Borg utlovat i sin höstbudget.

Men framförallt genom att i dåliga tider passa på att försöka ta marknadsandelar från storföretagen. Därför upprepar jag det jag sagt förut, senast i Driva Egets oktobernummer och i mitt föredrag här:

  • Medan deras hela energi går åt till att diskutera varsel och kostnadsnedskärningar kan du som inte har stor personal koncentrera dig på kärnverksamheten.
  • Medan de sitter fast i sin trögrörliga affärsmodell kan du snabbt anpassa din till den nya tiden och hitta nya målgrupper, produkter, prismodeller och säljkanaler. Läs på sidorna 11-19 om metoden som hjälper dig med det.
  • Medan storföretagens säljare sitter och deppar över de dåliga tiderna och gnäller över tröga kunder kan du springa fortare och med din entreprenörsanda ta kunder från dem.

Om du jobbat målmedvetet och energiskt på detta sätt finns det stor chans att lågkonjunkturen kan ha gett dig nya muskler när konjunkturen vänder upp.

För visst blir tiderna bättre. Enbart positiv tankar kring detta kan vara till god hjälp när du försöker dra nytta av lågkonjunkturen.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter