• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Tala om fula trick. . .

BloggSedan jag rivit sönder ”erbjudandet” från nummerupplysningen.se, skrivit varningsartiklar om företaget och fått mängder med exempel från lurade småföretagare har nu skojarföretaget gett en första kommentar på Driva Egets kampanj mot fakturaskojarna.

Det är en Henrik Johnsson från nummerupplysningen.se som i ett mejl skriver så här till Jan-Erik Carlsson på Food Diagnostics i Göteborg, sedan han hänvisat till mitt senaste blogginlägg när han bestridit en faktura:

”Jag känner mycket väl till den artikeln och kan bara konstatera att det är ett fult trick för att lura till sig besökare/sälja lösnummer. Om ni läser noga så märker ni att han motsäger sig själv.”

Fullt trick?? Nummerupplysningens fula trick ser ut så här:

1 En gul blankett skickas till småföretagarna med företagarens uppgifter förtyckta. Handlingen ser ”officiell” och har en Eu-flagga högst upp och ser ut som om något man bara sjka bekräfta.

2 Längst ned finns plats för underskrift och med stor stil: ”Vik ihop och försegla returnera utan extra kostnad för porto.”

3 Längts ned med liten stil står att det är ett erbjudande som kostar 5 895 kr och att undertecknandet innebär att avtal. Av de 40 finstilta raderna i ett enda stycke på baksidan framgår att avtalet gäller i ett år. Vad man får för de totalt 11 790 kronorna framgår inte.

4 Den underskrivna blanketten ska läggas i ett portofritt kuvert till en postbox i Malmö. Men bolaget är registrerat i Estland där skatterna är lägre och insynsskyddet större än i Sverige.

Jan-Erik Carlsson är en av de många småföretagare som trott att detta är gratis och som skrivit under bara för att bekräfta att de ifyllda uppgifterna är riktiga:

- Jag trodde det var den vanliga nummerupplysningen och att det var gratis, säger han.

Ytterligare 293 har startat På Facebooksidan Nummerupplyssningen.se – vi som inte vill vara kund hos dem finns nu 293 andra som känner sig lurade.

Många har ringt och mejlat till Driva Eget och känt sig lurade. Av de 290 läsare som är med på Driva Egets Facebooksida Stoppa fakturaskojarna har många drabbats av just nummerupplysningen.se.

När de vägrar betala får Jan-Erik Carlsson och andra ett standardsvar, som lyder så här:

”Nummerupplysningen.se har tagit del av Er skrivelse. Samt tagit del av de skäl Ni angett för att det ingångna avtalet saknar reell grund. Vi gör ej samma bedömning som Er.
I och med att erbjudandet undertecknats samt returnerats till nummerupplysningen.se har Ni bevisligen givits möjlighet att läsa igenom vad erbjudandet avser samt vid eventuella oklarheter utreda dessa. För den som läser igenom Erbjudandet framgår klart och tydligt att erbjudandet avser annonsering på nummerupplysningen.se samt att det medför en årlig kostnad.

Vi finner med anledning av ovan sagda Ej skäl att häva ingånget avtal, vi ber Er snarast korrigera vår fordran. Var noga med betalningen, vid utebliven betalning inom avhandlad tid överlämnas skulden till inkasso eller Svenska Kronofogdemyndigheten för handräckning vilket för Er del kan resultera i en betalningsanmärkning. ”

Rådet från Driva Eget är att bestrida fakturan som kommer. Men det gäller då att kunna visa att detta skett innan nummerupplysningar.se hunnit gå till kronofogden. Detta kan göras i ett mejl med tidsangivelser, enligt beskrivning i senaste Driva Eget och här.

När vi i torsdags i förra veckan fick kommentarerna till våra artiklar av Jan-Erik Carlsson skickade vi följande frågor till Henrik Johnsson på nummerupplyssningen.se:

  1. Vilket ”fult trick” anser du att jag använder mig av?
  2.  På vilket sätt anser du att jag motsäger mig själv i artikeln?
  3.  Vilken befattning har du i företaget nummerupplysningen.se?
  4.  Vad heter den ansvarige i Sverige för nummerupplysningen.se?
  5.  Om Jan-Erik skulle betala fakturan till er vad skull han då konkret få för de pengar han betalar? Garanterar ni ett visst antal exponeringar?
  6.  Har du exempel på nöjd kund som jag skulle kunna kontakta?
  7. Vad beror det på att kunderna som gillar er Facebooksida inte längre kan kommentera där.

Vi har inte fått svar. Och nu skulle jag vilja lägga till en fråga:

Existerar Henrik Johnsson eller är det bara ett fingerat namn?

Vi vet att de verkliga skojarna ofta är ljusskygga, inte framträder med namn och ibland skickar fram de ”målvakter” som mot betalning namnges som ägare och styrelsemedlemmar i skojarföretagen.

Dela post
Kommentarer (10)
  • Jag genomlider detta för andra gången. Första gången förlorade jag i rätten mot Nummerupplysning.se/118218. Tack Sverige. Tack lagstiftare.

    Nu är Nummerupplysningen.se efter mig via Alfa Fakturaservice AB.

    Har bett om kopia kontrakt men nej. Självklart då det inte existerar. Dock kommer påminnelser av hotfull karaktär. Jobbigt driva eget men när inte svenska politiker står bakom oss utan tillåter maffia regera så är det extra tungt. Jag kommer hamna hos fogden. Betalar jag så har jag “godkänt”.. och detta kommer fortsätta.

    Företagarklimatet i Sverige är under all kritik

    Christer Klang

    2012-12-30 14:00

    Svara

  • Hej alla ni som sitter i samma båt som oss när det gäller bedrägeriet från Nummerupplysningen.se. Har bestridit via mail både faktura och påminnelsen även till Alfa Fakturaservice med org.nr. 556821-7276.p.g.a vilseledande beteende med syfte att bedra. Fick be om org.nummer till Alfa Fakturaservice. Har någon kollat om dom har tillåtelse av data inspektionen att driva sin verksamhet? Vi är inte med i facebook men kollar gärna samtliga kommentarer både här och på Svensk Handels varningslista.

    Vi har ett företag utan någon aktivitet i längre eftersom vi är pensionärer.Vi kommer att bestrida samtliga påminnelser och hot från Nummerupplysningen.se. Blir det en gruppanmälan mot dem så ställer vi gärna upp.

    Inger

    2012-08-03 14:00

    Svara

  • Råkat ut för exakt ovan skrivna. Sitter nu med en påminnelse, har skrivit till nummerupplysningen och fått samma svar som ovan. Känner mig så lurad och stressad då man blir orolig och vet inte riktigt vad man ska göra eller inte…Skönt att man inte är ensam.

    EVata

    2012-03-08 14:00

    Svara

  • gör som jag. stoppar kaninskit i deras svarpost kuvert och några skruvar för att få upp vikten och posta tillbaka. Deras svarspost är

    Nummerupplysningen.se

    Svarspost

    20581822

    20800 Malmö

    slå tillbaka

    2011-12-22 14:00

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Svensk Handel måste bli tuffare

BloggSvensk Handel måste gå tuffare fram med sin varningslista. Det är obegripligt varför inte skojarföretaget nummerupplysningen.se lagts till på listan.

Det räcker tydligen inte med att Svensk Handels jurist Anders Thelin uttalat sig så här kritiskt på sydsvenskan.se:

– Deras metod är otroligt ful, det är en ny sofistikerad form som vi ser. De är oseriösa, så här utformar man inte en blankett.

Det är ”erbjudandet” från det företaget som jag river itu på Driva Egets senaste omslag. Det ser ut som en faktura för ett pågående abonnemang som ska skrivas under och skickas in. Den som gör det krävs på nästan 12 000 kr under två år – för en tjänst som verkar meningslös.

Ändå finns inte Nummerupplysningen.se på Svensk Handels varningslista. Om inte nummerupplysningen.se tas in i listan riskerar den så väl ansedda varningslista att tappa i betydelse.

Svensk Handels varningslista har blivit ett föredöme för hur en organisation kan visa omsorg både om sina medlemmar och andra.  Detta har byggts upp av säkerhetschefen Dick Malmlund. 

Nu har han slutat och börjat göra affär av  den nya skojartrenden. I sitt företag Varningsinfp tar han 2 950 kr per år för att hjälpa lurade företagare, ända till domstol om så behövs. Det gäller nu att Svensk Handel inte tappar stinget och tar vara på den stärkta image som varningslistan hittills gett.

Den listan har blivit allt viktigare. Företagen som finns där filtreras bort när Sveriges största kreditupplysningsföretag UC får ansökningar om betalningsanmärkningar. Nu finns det alltså risk att den som vägrar betala de hutlösa fakturorna från nummerupplysningen.se får betalningsanmärkningar, men inte de som vägrar att betala fakturor från övriga skojare.

De senaste som lagts in på varningslistan är dessa:

  • Riksdelen.
  • Företagskanalen.
  • Hittaforetagen.se
  • Skandinaviska Webb Kontoret.
  • Elviro Sverige HB

Nummerupplöysningen.se är minst lika fräck som dessa. De har liksom Driva Eget en sida på facebook. Jag har just, som besökare nummer 16, låtsats att jag gillar den, för att där kunna varna och hänvisa till Driva Egets sida Stoppa fakturaskojarna på www.facebook.com/stoppafakturaskojarna.

Med olika metoder måste vi hjälpas åt att stoppa skojarna.

 

PS
 Mina kritiska inlägg på Facebooksidan för nummerupplysningen.se har nu plockats bort – och det är nu omöjligt att  göra inlägg där eller se vilka 15 som gillar sidan.

Dela post
Kommentarer (3)
  • gör som jag. stoppar kaninskit i deras svarpost kuvert och några skruvar för att få upp vikten och posta tillbaka. Deras svarspost är

    Nummerupplysningen.se

    Svarspost

    20581822

    20800 Malmö

    slå tillbaka

    2011-12-22 14:00

    Svara

  • Min åsikt för att stoppa sådana här skojare är att svenskt rättsväsende borde vara tydliga på att de inte driver ärenden för sådana vidriga företag som tex nummerupplysningen.se. Man vill inte tro att svenskt rättsväsen går dessa banditers ärenden. Men det är ju just denna rädsla dessa vidriga företag rider på.

    Också lurad

    2011-07-12 14:00

    Svara

  • Hej Anders,

    Det är inte bara dessa företag som bluffar…

    Tusentals personer har blivit inlurade i avtal med företaget Andreas Christian Efficiency AB, (org.nr. 556685-4757), och för varje dag som går så blir det fler och fler. Det finns dessutom ett stort mörkertal.

    Vi är i dagsläget snart över 50 personer som har hittat varandra och vi har valt att stå tillsammans i detta då flertalet polisanmälningar har lagts ned, utan att det ens har inletts någon förundersökning. Det innebär att vi som småföretagare går en tuff motgång till mötes. Blufföretag är ett samhällsproblem som behöver utredas!

    Ace´s tillvägagångssätt

    Det är precis så, enligt beskrivningen av bedrägeri ovan, som Ace arbetar. De ringer småföretagare och säger att kunden ska få en gratis hemsida mot att denne är referenskund till Ace. Kunden ska dessutom få hjälp med marknadsföring och Ace utlovar att företagarens kunder ska ?strömma in?.

    Så långt låter det hela bra. Men faktum är att kunden stressas och pressas att skriva under avtalet, denne får ingen som helst tid att fundera över erbjudandet vilket dessutom bara gäller just den dagen som Ace ringer. När kunden blir tveksam blir försäljaren från Ace irriterad och manipulerar, och ibland nästintill hotar, kunden för att få avtalet påskrivet.

    Många kunder vittnar om att dem antingen inte har fått någon hemsida överhuvudtaget eller en väldigt undermålig sådan. Om kunden har visat sig missnöjd har personalen på Ace blivit hotfulla och vägrat att tillmötesgå kunden.

    Kunder som har sagt upp sina abonnemang har haft extremt svårt att få sin uppsägning beviljad ? har man väl ingått avtal med Ace så är man, i princip, fast för evigt?

    Kunder som inte vill betala för något de inte har fått skickas till Prioritet Inkasso AB alternativt Auktoritet Inkasso AB, vilka verkar ha ett uppenbart fult samarbete med Ace.

    Vid avtal av den här typen är huvudregeln att naturaprestation skall utföras först och därefter skall betalning erläggas. I de fall den tjänst som skall utföras är beroende av den andre partens medverkan, har företaget att vid domstol väcka fullgörelsetalan innan det kan avkräva betalning. Ace följer dock inte detta utan överlämnar sina kunder väldigt snabbt till Inkasso.

    Ace´s tillvägagångssätt är enkelt och har stöd av den svenska lagen:

    - kunden stressas och pressas till ett avtal som denne inte kan dra sig ur, eftersom företagare inte har ångerrätt.

    - missnöjda kunder hotas med stämning så fort de yppar minsta missnöje

    - kunder som inte vill betala för något som de inte har fått skickas till Prioritet Inkasso AB, vilka verkar ha ett uppenbart fult samarbete med Ace

    - de kunder som fortsätter att “bråka” erbjuds förlikning, för att Ace ska slippa stå i rätten och försvara sina fula metoder samt att det är detta som utgör den största inkomstkällan för Ace

    Ett annat företag, som heter Yellow Register Online AB, agerar på exakt samma sätt som Ace och i och med företagens slående lika förfaranden, så begär vi att Ace ska utredas på samma premisser som Yellow.

    För mer info om Yellow: http://stoppa-yellow.se

    Juristjouren

    Juristjouren har inlett ett samarbete med mig, där jag agerar “samordnare” av de kunder som sitter fast i detta oskäliga avtal.

    Juristjouren får lite mer än 6000 samtal i månaden varav 300 av dessa är samtal gällande just blufföretag (då inte enbart Ace). Och de är säkra på att det finns ett stort mörkertal.

    Anledningen till vårt inledda samarbete är för att Juristjouren har sett att detta är ett stort samhällsproblem och att det är något som behöver åtgärdas.

    Vårt långsiktiga mål är att få till en lagändring gällande ångerrätt för företagare, det kortsiktiga målet är att varna allmänheten, väcka politiker och myndigheter samt att få bort blufföretag från marknaden.

    Vi som samarbetar:

    Juristjouren – VD´n Erik Fors-Andrée, Nadira Winbladh, Stefan Lindberg, Svante Brunnberg tel: 0771-333 444 http://www.juristjouren.se

    Stoppa Yellow – ordförande (och polis) Tomas Bergström http://www.stoppa-yellow.se

    fd anställd på Ace – “Alex” (vill vara anonym då Ace har “jävlats med honom” efter anställningens upphörande)

    över 50 personer (inkl.vittnen, fd anställd) som sitter fast i avtal eller som har varit fast i avtal med Ace – och vi blir fler och fler för varje dag som går?

    Den 1 juli 2011 skickade vi in en gemensam polisanmälan till Åklagarkammaren i Göteborg. I den är vi 20 målsäganden och 10 vittnen.

    Enligt polisen Tomas Bergström så är bedrägerier av denna art något som ökar på den svenska marknaden, det handlar om miljardbelopp.

    Vårt långsiktiga mål med vår grupp är att varna allmänheten, väcka politiker och få gällande myndigheter att börja agera. Vårt långsiktiga mål är att få till en lagändring gällande ångerrätt för företagare.

    Angela

    2011-07-04 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter