• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Annat var det förr. . .

BloggDet är mindre än en vecka kvar till sista deklarationsdagen och jag sitter på tåget på väg till Nyföretagarcentrums företagssatsning i Filmstaden Bergakungen i Göteborg. Jag ska prata

där i morgon torsdag, men om helt andra saker än deklaration.

Det känns overkligt om man jämför med hur det var för några år sedan. Sista deklarationsveckan var då årets hårdaste vecka för mig. Allt kretsade kring deklarationen.

Jag jobbade nästan dygnet runt med att skriva och prata om hur folk ska klara sina deklarationer. Telefonen gick varm från morgon till kväll – läsare, lyssnare, tittare, släktingar och kompisar ville alla ha deklarationsråd. Boken Avdragslexikon såldes i rekordupplagor.

Under 80-talet gjorde jag varje år en deklarationsbilaga i Expressen, och den dag som den kom ut sattes årets upplagerekord.

Jöran Stridbeck, som nu är Driva Egets Ad, redigerade på den tiden deklarationsbilagorna. Han fick mig till att varje år ställa upp på de mest märkliga bildidéer för att visa att jag kunde göra alla tänkbara konststycken med folks deklarationer.

Bilagan Pengarna & livet, som jag var ansvarig för, gjordes 1987 om till en extra tjock deklarationsbilaga. Jag döptes då till D-mannen, kläddes ut i stålmansdräkt och for med knuten näve rakt igenom den förenklade deklarationen, som då hade premiär. Kolla själv på min deklarationsstyrka på bilden här intill.

Nu efteråt kan jag tycka att det var för stort fokus på deklarationen. Visserligen saknade Skatteverket dagens serviceanda och visserligen var reglerna mycket krångligare. Men deklarationshysterin var för stor – och ärligt talat gjorde jag inget för att dämpa den.

I dag är problemet det motsatta. Folk lägger ned för liten möda på deklarationen och de avdrag som faktiskt finns kvar.

Alltför många faller för frestelsen att ringa Skatteverket och knappa in koderna på blanketten. De missar möjligheten att åtminstone en gång om året ta ett helhetsgrepp om sin ekonomi. För även om det inte finns många avdrag att göra så ger de förtryckta uppgifterna på blanketten en bra sammanfattning av årets inkomster och placeringar. Med e-legitimation går det däremot att få bra koll.

Fast trots allt finns det lite deklarationshjälp även numera – jag ger en del här i TV4, Driva Eget hade 8 avdragstips i aprilnumret och på driva-eget.se har vi ett nytt deklarationstips varje dag fram till sista deklarationsdagen den 2 maj.

Lycka till med årets deklaration.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Nu måste Juholt sätta fart på sin okända plan

BloggNär Håkan Juholt höll sitt timslånga installationstal som socialdemokraternas partiledare sa han en enda sak om småföretagare – att de kringgår lagen om arbetsrätt och skaffar sig F-skattsedel, trots att de borde vara anställda.

Han sa att landet behöver ökad tillväxt, men inte ett ljud om vilka som ska skapa den. Och det behövs ingen liten tillväxt fört att infria löftena i talet – höjda pensioner, högre bidrag och mer lön till de offentliganställda.

Man skulle kunna tro att han är naiv nog att mena att tillväxten ska komma från storföretag, som ju mest avskedar personal och flyttar produktion utomlands.

Men förhoppningsvis är det inte alls så. För det ser ut som om han har ett ess i rockärmen – en plan för att öka Sveriges tillväxt med hjälp av småföretagen.

Det är en plan som han godkände i mars förra året när han var distriktsordförande i Kalmar län. Han beställde den av oppositionsrådet Thomas Kronståhl i Västervik, som skrev den tillsammans med företagarkonsulten Janne Näsström.

- Ideologiskt stark, var hans betyg när han tillstyrkte den och skickade den vidare till partiets näringspolitiske talesman Tomas Eneroth.

Förmodligen är hans strategi att vid ett lämpligt tillfälle lägga fram valda delar av rapporten. Men på Driva Eget har vi den redan nu. Läs den i sin helhet här. Läs här nyheten om den.
 

Rapporten tar upp sanningar som Driva Eget många gånger också fört fram – att lagar och skatteregler är gjorda som om alla företag vore stora, att storföretagen mest tänker på att skapa kortsiktiga vinster och inte ger någon tillväxt för Sverige.

I rapporten kommer flera konkreta och bra småföretagarförslag. Det mest kontroversiella är att att anställda som vågar ta steget från en trygg anställning till eget företag skulle få göra ett rejält avdrag när de skaffar F-skattesedel för att stå på egna ben.

Det Juholt låter som något för dig att ta itu med snarast. Plocka fram rapporten och sätt fart med det som står i den. Du, som då framstod som småföretagarnas vapendragare, kan ju rimligen inte ha ändrat åsikt bara för att du blivit partiledare.

Stå för den rapporten Juholt, gör den ännu bättre och plocka fram politiska argument för småföretagarnas bästa. Maud Olofsson, som tystnat i dessa frågor, behöver ett tufft motstånd. Anders Borg behöver också nytänkande – jobbskatteavdrag är faktiskt inte lösning på allt.

Vilket parti som sedan har bäst förslag ser vi väljare fram emot att avgöra – bara ni politiker orkar engagera er för oss småföretagare.

Dela post
Kommentarer (1)
  • Rikigt bra, i rätt riktning!

    OnTheTopOfLife

    2011-04-20 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Det måste bli stoppp på megafonjournalistiken

BloggI dag lägger regeringen fram sin vårbudget. Att det är riksdagen som den läggs fram för är illusioner som vi har glömt för länge sedan.

Men då är det väl media som den läggs fram för – nyhetshungrande granskande journalister som springer benen av sig för att jaga nyheter och hitta läckor.

Så var det faktiskt förr. Efter mer än 40 år som journalist har jag sett det på nära håll. Men sådant hinner dagens nyhetsjournalister inte med i den ökade stressen för att producera mesta möjliga på minsta möjliga tid. Den kritiska journalistiken verkar i varje fall totalt bortblåst på vissa dagstidningars debattsidor.

Regeringen kan lugnt och fint bestämma vad som ska stå i tidningarna. På vår och höst när de lägger fram sina budgetar gör de en medieplan, precis som annonsförmedlarna gör för sina annonsörer. Inför dagens budget såg den reklamplanen ut så här:

  • Först en debattartikel i GP, där det ska se ut som om miljöpolitiken förbättrats trots att miljösubventionen på hybridbilar tas bort och att regeringen är så vankelmodig att bilreglerna ska ändras igen om bara två år. Läs mer här.
  • Sedan en debattartikel i Svenska Dagbladet som skulle ge intryck av satsning på småföretagen, men som i verkligheten bara var tre små skatteändringar, varav endast en berör småföretagen. Läs om det här.
  • Så en kraftig finalsatsning på deras huvudmedia, DN debatt – flaggskeppet för Sveriges megafonjournalistik. Först den heta frågan om sjukförsäkringarna och dagen efter jobbskatteavdraget, med argument om att detta är lösning på nästan alla problem.

I dessa så kallade debattartiklar står det att “Sverige under senare år blivit ett reformland på företagarområdet” och att “nya områden har öppnats för entreprenörer.”

Jag jobbar med småföretagarfrågor varje dag här på Driva Eget och tycker att detta låter ihåligt, fast inte är socialdemokraternas politik bättre.

Men detta handlar om något annat – att tidningarna har svikit sitt journalistiska ansvar att ställa läsarnas kritiska frågor. Tidningsledningarna verkar ha abdikerat för att kunna sola sig i glansen från politiker som låtsar att de har nyheter, som i verkligheten till 90 procent är politisk propaganda.

Det de publicerar kan heller inte kallas debattartiklar. Vad då debatt?

Om tidningsledningarna vore rakryggade borde de hänvisa till annonsavdelningarna när PR-strategerna ringer och dirigerar in sina artiklar. De får väl betala för reklam som alla andra.

Det bästa vore att tidningarna vägrar publicering. Nästa gång det kommer en sådan artikel skulle DN:s chefredaktör i stället kunna publicera ett skarpt nej. Tänk vilken statushöjare det skulle vara för DN:s anseende.

Om nu tidningarna ändå inte kan låta bli att lockas av de rubriker och de korn av nyheter som debattartiklarna trots allt innehåller så är en kritisk granskning på nyhetsplats det minsta man kan begära – samma dag.

Så fort “debattartiklarna” anlänt borde naturligtvis journalisterna på nyhetsredaktionen få rätt att kasta sig över dem. De borde naturligtvis få ställa följdfrågor, reda ut dimridåerna i “debattartiklarna” och publicera mothugg från de politiska motståndarna. Och detta måste då ske samma dag politikerna fått regera fritt på debattsidorna.

PS. Ovanstående artikel har jag skissat för DI:s debattredaktör, som lovat att publicerar den. Men när han såg den ansåg han att en publicering i DI var som att kasta sten i glashus…

Dela post
Kommentarer (1)
  • Beskrivningen är på pricken! Sommaren 2001 jobbade jag extra som telegramredaktör. Min uppgift var att redigera in- och utrikessidor för fyra landsortstidningar. Sen eftermiddag kom löpsedeln från TT. Utifrån den gjordes nyhetsprioriteringen. En dag stod ett utspel om fastighetsskatten från socialdemokraterna på topp. Den hamnade på topp i “mina” tidningar också. På den tiden prenumererade jag på pressmeddelanden från regeringskansliet. När jag tömde min egen e-post fanns där pressreleasen om fastighetsskatten. TT hade skickat ut den nästan ordagrant. Regeringen hade bestämt vad landets alla morgontidningar skulle skriva och knappt någon journalist granskade utspelet. Så fungerar det tydligen idag också.

    Janne Näsström

    2011-04-13 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Varför kallar inte Borg längre hybridbilar för miljöbilar?

Blogg

I fredags skulle jag åka och hämta ut min nya tjänstebil, av märket Toyota Prius – Sveriges populäraste miljöbil och bilen med marknadens lägsta koldioxidutsläpp. Innan jag åkte läste jag en nyhet i DI att regeringen inte längre ska beteckna den som miljöbil.

Från och med nästa år ska sådan hybridbilar inte längre få någon miljörabatt på förmånsvärdet . Lä's mer här.

- Den tekniken har nu nått sin mognad. Därför fortsätter inte subventionerna för dessa tekniker, skriver miljöminister Andreas Carlgren och finansminister Anders Borg i en debattartikel i en avsiktlig läcka av vårpropositionen.

För min egen del är det mest ett märkligt sammanträffande att det kommer samma dag som jag hämtade ut min nya bil, som mitt bolag leasar åt mig i tre år och som jag ska betala förmånsvärde för. Jag har råd att betala 40 procent mer i förmånsvärde som det nu blir.

Reduktionen av förmånsvärdet var heller inte huvudskälet till att jag valt den. Jag gillar bilen ändå och vill gärna köra miljövänligt och bensinsnålt.

Nu står jag här vid min nya röda fina bil och är mest förundrad över hur Borg och Carlgren tänker. De ska nu ge rabatt på förmånsvärdet för gasbilar och laddningsbara elbilar.

Men det finns ju nästan inga gasmackar, Dessa bilar går ju lika bra på bensin, och det är också mest det som bilägarna köper. Tekniken med att ladda bilar i eluttag är ju steg två efter utvecklingen av hybridbilar. Den viktigaste forskningen går ut på att försöka försök få hybridbilar att kunna köra så mycket som möjligt på el och så litet som möjligt på bensin.

Jag märker själv hur Toyota förbättrat detta sedan den förra Prius-bilen jag hade och att det finns mer att göra. Nu när jag börjat köra den ser jag att det finns ett särskilt bensinsnålt driftläge och ett annat där man bara kör på el. Det mesta på instrumentbrädan handlar om hur man ska minimera bensinåtgången. Men samma dag berättar herrar Borg och Carlgren för mig att jag inte har någon miljöbil och att tekniken är fulländad.

Det mest anmärkningsvärda är att de inte har bestämt sig. De ska om bara två år komma med nya besked om vad som är miljöbil och inte miljöbil.

I andra länder är principen enklare – ju lägre koloxidutsläpp desto bättre miljöbil. I Sverige vet varken vi bilköpare eller bilfabrikanterna vad som gäller långsiktigt.

Volvo satsar nu stenhårt på hybridbilar. Miljökämparna där har anledning att vara långt mer upprörda än jag över att miljösubventionerna på hybridbilar tas bort.

Dela post
Kommentarer (1)
  • speciellt med den bilen kan jag se att man tog bort bidraget eftersom att bara tillverkningen av bilen kostar miljön mer än en landrover discorvery. men med andra hybrid bildar kan ja absolut inte se någon orsak..

    Emir Kadric

    2012-09-20 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter