• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Det enda han sa om småföretagen var negativt

Blogg

Medan applåderna ekade på den socialdemokratiska kongressen hörde vi partiets nye frälsare Håkan Juholt säga att han vill ha värdeburen och moralisk tillväxt i Sverige.

Det är bra. Vi småföretagare måste ha en hög moral och etik när vi gör affärer.

Men Juholt sa inte ett ord i sitt linjetal om hur Sverige ska göra för att öka denna tillväxt. Och den tillväxten måste öka ordentligt om Juholts andra visioner ska kunna infrias. För han sa att han vill höja lönerna till de offentligt anställda, ge högre bidrag till de fattiga och höja pensionen.

Det måste betyda att han vill höja skatterna, även om detta inte nämndes med ett enda ord. Men ökad tillväxt måste också till – ökad produktion och fler arbetstillfällen.

Vem som ska ordna det sa han inget om Han tror väl inte att storföretagen ska klara det? De flyttar ju produktionen utomlands och avskedar i stället för att anställa.

Småföretagen är de enda som kan klara det. Men det nämnde han inget om. I stället klagade han på att reglerna om arbetsrätt och kollektivavtal kringgås genom att det är för många som blir egna företagare med F-skattsedel (läs här vad han sa). Är det den bilden han vill ge av de hårt arbetande småföretagarna?
 

Han verkar tro att tillväxt kan trollas fram av den sociala demokrati han hela tiden återkom till i sitt tal.

Jämlikhet och solidaritet är en förutsättning för att vårt samhälle ska fungera, sa han. Det kan de flesta av oss hålla med honom om. Men initiativkraft, innovationsförmåga och entreprenörskap är andra förutsättningar som Juholt helt förbisåg.

Han sa att de rika som står i solsken ska ge paraply åt dem som står i regn.

Det låter bra, och är bra slagord för den som vill försöka ena ett splittrat parti. Men det måste också finnas pengar för att köpa fler paraplyer.

Läs hela Håkan Juholts tal här.
Foto: Linda Håkansson.

Dela post
Kommentarer (5)
  • Juholts kunskapspeak var när han gick ut tvåårigt socialt gymnasium.

    Det var den linjen som folk som var helt odugliga till något och som bara ville komma undan utan att behöva anstränga sig gick när jag var ung.

    Man kan inte förvänta sig något nytänkande direkt därifrån.

    Det blir införd fastighetsskatt, högre skatter på inkomst och kanske lite mer arbetsgivaravgifter.

    Tomas

    2011-03-30 14:00

    Svara

  • Hur dum kan man vara om man tror att de (socialdemokraterna) vill ge mer pengar till de “fattiga”. Vilka menar de då? De så sitter på A-kassa i många år, de som är förtidspensionerat fast de jobbar svart utan det minsta problem. Vem som tror på sådan “Robin Hood” s… snack? Ta från rika , ge fattiga? Rika har oftast jobbat hårt för att ha dem pengar de har, och fattiga vad gjorde dem då? Jag vill också få pengar utan att göra någon. Juholt kan du ge mig lite , du räknas som rik ju.

    Moniq

    2011-03-30 14:00

    Svara

  • Oseriösa arbetsgivare finns inte bara i småföretagens led, inte ens bara inom privat sektor. Värst av alla är offentlig sektor, som orsakat en stor del av dagens sjukpensioneringar och långtidssjukskrivningar. Det är tur att det finns seriösa småföretagare som håller sig friska och kan betala räkningen.

    Janne Näsström

    2011-03-29 14:00

    Svara

  • Det är väl utmärkt att Juholt konfronterar oseriösa arbetsgivare som smiter undan sina förpliktelser genom att få de anställda att registrera fingerade näringsverksamheter?

    Riktiga företagare behöver inte känna sig träffade.

    Jonas

    2011-03-28 14:00

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Bort med kapitalförsäkringar

BloggPeter Norman, finansmarknadsministern, vänder nu på alla stenar kring vårt sparande. Det är bra, men han verkar glömma att också företag sparar och investerar. För jag kan inte fatta varför hans förslag till investeringssparkonto endast ska gälla privatpersoner.

Det är uppenbart att han vill avskaffa kapitalförsäkring och ersätta den med denna nya sparform med det obegripligt långa namnet investeringssparkonto. Det måste vara det som är hans syfte med att låta Finansinspektionen utreda något som alla redan vet – att insiders handlar med aktier i smyg inne i kapitalförsäkringar och att aktierna i kapitalförsäkringar saknar rösträtt vid bolagsstämmor.

Det är ofattbart att detta inte ändrats för länge sedan. Dessutom ska saker nämnas vid sitt rätta namn. Kapitalförsäkring är ju ingen försäkring.

Oseriösa säljare har med hjälp av det namnet lurat många sparare. Godtrogna äldre sparare trodde att de köpte en trygg försäkring när de i verkligheten spekulerade i de mycket riskabla aktiefonder.

Att nätmäklarna ska tjäna extra courtagepengar på att folk plockar ut och in aktier ur sina kapitalförsäkringar kring varje årsskifte är också orimligt.

Men när finansmarknadsministern nu i stället vill införa ett investeringssparkonto gäller det att detta blir bra för alla och även kan användas av de företagare som i dag har kapitalförsäkring.

Ett viktigt skäl till att införa en ny sparform är att vi ska komma bort ifrån aktieägarnas gissel i deklarationstider – blanketten K4. Denna är snart den enda kvarlevan från vårt gamla krångliga deklarationssystem.

Inte ens Skatteverkets tjänstemän klarar av att deklarera aktier som sålts efter alla de avknoppningar och splittar som börsbolagen numera uppvaktar sina aktieägare med.

Skatteverket föreslår nu att aktier med ett värde på upp till 50 000 kr ska kunna flyttas in i den nya sparformen utan skattekonsekvenser.

Det är en bra början. För det gäller att få in så många som möjligt om man nu ska ha en ny sparform.

Peter Norman vill att den ska beskattas på samma sätt som med avkastningsskatten på kapitalförsäkring. Skatten blir då lika stor oavsett om det blir bra avkastning eller ingen avkastning alls – och ordet är därmed felaktigt.

En sådan skatt är snarare lik den forna omsättningsskatten, som kritiserades så hårt när den fanns för några år sedan.

Tricket är att hitta skatteregler som är begripliga, enkla, rättvisa och som uppmuntrar långsiktigt sparade. Att konstruera en sådan är så svårt att Peter Norman måste fundera ett tag till innan han kommer med sitt slutliga förslag till ny sparform.

Dela post
Kommentarer (1)
  • Läser och begrundar

    Lisbet - bloggen bredvid

    2011-03-18 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Bli Driva Egets ambassadör

BloggTänk nytt, tänk tvärtom!!

Vi skriker ut det i vårt tiosidiga tema i nya numret – och försöker lära dig att göra bättre affärer genom att inte fasta i gamla hjulspår.

När jag läser vad Gustaf Brickman och Camilla Björkman skrivit upptäcker jag att vi själva också fastnat i gamla rutiner. Vi trycker prenumerationsvärninsgbilagor och lägger i andra tidningar som de flesta tidningar gör, och klagar ibland över att vi får för få svar.

Det är slut med det nu. Jag har bestämt mig för att följa vårt eget råd – att hitta nya sätt att få fler kunder. Vi ska inte göra som alla andra. Vi ska följa ett annat av våra råd:

  • Uppmuntra dina nöjda kunder och låt dem blir ambassadörer och berätta för andra om dina produkter.

På Driva Egets After Work i Göteborg i december träffade jag fotografen och egenföretagaren Cornelia Schmidt. Hon sa att hon verkligen gillar Driva Eget, och jag sa att jag vore glad om hon berättade det för andra.

Några veckor senare skickade hon ett mejl om att hon berättat om tidningen för tjejerna i hennes nätverk. Hon skickade med adresser till åtta av dem, som ville teckna sig för helårsprenumerationer.

När jag strax efteråt var på Koh Lanta i Thailand mötte jag entreprenören Per Bergvall från Hammarstrand. Han fick ett exemplar av tidningen. När han läst den bad han mig ordna en prenumeration – och sådant göra jag gärna.

Nästa dag kom han till mig med sin semestergranne, som han hade värvat som ny prenumerant.

- Om jag hjälper dig att hitta några till så lär du inte kunna tacka nej när jag ber dig komma till Jämtland och hålla föredrag, sa han.

Så är det säkert. Glädjen av att hjälpas åt är faktiskt en av de viktigaste drivkrafterna för oss småföretagare.

Cornelia och Per har nu lärt oss hur vi ska tänka nytt för att hitta fler läsare. Nu  kommer vi därför med denna uppmaning till dig som är prenumerant:

  • Bli ambassadör för Driva Eget genom att hitta minst fem nya prenumeranter. Du får då själv tidningen gratis i ett år och gå gratis på ett av våra event – nästa blir After Work i Stockholm den 23 mars.
  • För den som lyckas bäst i år ordnar vi en kundträff värd 10 000 kr, och naturligtvis är jag med . Den som värvar flest fram till den 28 mars får berätta om sitt företag på en helsida i Driva Eget.

Fast det där sista har Cornelia redan utnyttjat. Hon råkade passa för att bli exempel i en artikeln på sidan 36 i nya numret av tidningen.

Välkommen du också till Driva Egets nya gäng av ambassadörer. Här anmäler du både dig själv och de nya prenumeranter som du värvar.

Dela post
Kommentarer (2)
  • Jättebra idé, men hade det inte varit bättre med referenslänk istället så att man kunde sprida budskapet i mer digitala kanaler och värva enkelt därifrån.

    Ola

    2011-03-01 14:00

    Svara

  • Tack för den idén. Det kan vi utveckla också framöver.
    Anders A

    Redaktionens kommentar

    2011-03-01 14:00

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter