• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Varför köpte jag en Ipad?

Blogg

Jag har blivit med Ipad, men vet inte riktigt varför.

För att jag behöver denna nya datapryl i jobbet? För att jag behöver den privat? För att jag tycker det är så kul med nya prylar? För att jag vill hänga med de unga och deras nya datateknik?

Egentligen tror jag att det främst är det senare. Genom att sätta mig in i ny teknik och ständigt omge mig med unga entusiaster och tekniknördar känner jag mig också ung och alerft av alla deras nya impulser.

När jag köpte min Ipad 32GB med 3G häromdagen fick jag se vilken envåldshärskare Apple är. Detta företag som erövrar datavärlden har satt den svenska priskonkurrensen ur spel. Jag gick till Apples egen butik vid Sergels Torg i Stockholm för att titta på den och tänkte sedan köpa den där den är billigast.

- Du kan lika gärna köpa den här. Apple har sett till så att ingen har lägre pris, sa säljaren.

Och så är det. Det skiljer bara några tio i pris mellan olika leverantörer. Förmodligen vet leverantörerna att de kan bli utan leverens om de sänker priset. De vill inte riskera att utsätta sig för det och vet att detta har hänt i andra branscher. Dessutom vet de att denna nya innepryl kan säljas till nästan vilket pris som helst.

Själv är jag tillvand genom min Iphone 4, en telefon som jag nu aldrig skulle kunna vara utan. Jag använder den ständigt – ringer, kollar mejl, skickar SMS, kollar nyheter, lyssnar på ljudböcker, kollar busstider, hitta rätt adress på stan, fotograferar, visar bilder . . .

Men Ipad, som är precis som en Iphone fast i större format? Nej, nödvändig känns den inte. Men kul.

Kanske vill jag ha storebror för att Apple fått mig att bli beroende av lillebror Iphone. Jag vill ju se vad storebor kan åstadkomma. Och den är lättare att skriva på, och jag tror till och med att den kan användas när jag producerar artiklar för Driva Eget.

Jag har sett att den är bra på att visa bildspel och filmer, och jag ska snart testa hur det är att läsa böcker med den. Tidningar där man kan kombinera text, bild och film passar utmärkt för Ipad, och jag imponeras över Aftonbladets sportbilaga i Ipad-version.

Min stora fundering är nu om det finns marknad för Driva Eget i Ipad-snitt, och hur en sådan i så fall skulle kunna göras. Vad tycker du? Jag är tacksam om du nu direkt skriver dina synpunkter i en kommentar under denna text.

Dela post
Kommentarer (4)
  • Det finns en hel del vuxna som vill kopa ipad (at sina barn forstas) och har ingen anning om vad och var ska de gora det. Du kan garna hjalpa dem! Behovet finns!

    Bakhti

    2013-01-23 14:00

    Svara

  • Apple har inga egna butiker i Sverige. Med “butiken vid Sergels Torg” avses antagligen inLife, som är en av flera certifierade återförsäljare, sk Premium resellers. Däremot så styr Apple hårt prissättningen genom sina grossistpriser och sin egen onlineförsäljning.

    Hupp!

    2011-03-16 14:00

    Svara

  • Testa Mikroprojekt för Ipad. http://www.mikroprojekt.se

    ED

    2011-02-28 14:00

    Svara

  • Kolla DIs ipadversion. Den funkar bra tycker jag

    Göran Goldring

    2011-02-23 14:00

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Skatt är en kostnad som vi ska minska på alla lagliga sätt

Blogg

Jag hade stora förväntningar när jag bänkade mig framför tv:n tidigare i kväll. Andra avsnittet av Uppdrag Gransknings hårt insålda Ikeaavslöjande skulle visas.

Det första imponerade då inte på mig. Men i det andra skulle det väl ändå finnas något att uppröras över?

Men där fans inget nytt. I det använde man sig bara av ett välkänt lågbudgetknep i tv – att klippa om tidigare inslag och lägga till några reaktioner från tittare och politiker. Ett program som har en budget på 700-800 000 kr per program borde hålla sig för god för sådana trick.

Nog ska ett nationalhelgon som Ingvar Kamprad granskas, och nog finns det mycket i Ikeas personalpolitik och försäljningstaktik som kan kritiseras. Men jag reagerar mot hela den galna utgångspunkten för både första och andra programmet – att skatteplanering är det samma som skattefusk och att det är fult att tjäna pengar.

För både småföretag och jättar som Ikea måste skatt betecknas som en kostnad. Och kostnader vill man naturligtvis minska. Att göra det med lagliga metoder kan aldrig vara fel. Vilket rättesnöre ska man annars gå efter?

Man kan däremot säga att skattereglerna är både orättvisa och alltför komplicerade. Men det är ju inte Ingvar Kamprads fel.

Man kan också tycka att det är fel att den lilla skatt som det ändå blir ska skickas till länder som Holland och Liechtenstein för företag som verkar i Sverige. Men det ständiga tjatet i tv-programmet om att Ikea inte är svenskt kan väl ändå inte uppröra någon. Ikeas blågula image och svenskpräglade sortiment har förmodligen sålt Sverige långt mycket bättre än alla de ambassadjippon som kostat svenska skattebetalare miljarder.

Ändå anklagades en svenska ambassadör i programmet för att ha ställt upp vid en varuhusinvigning, som framställdes som något kommersiellt och därmed också något som var fult.

Skatter kan också snedvrida konkurrensen. Om Ikea lyckas med konststycket att betala lägre skatt än andra möbelföretag kan man säga att Ikea har konkurrensfördelar genom att det blir mer pengar kvar efter skatt.

Det borde inte vara den som har de skickligaste skattekonsulterna som betalar minst skattt. Skattereglerna borde göras enklare. De borde också samordnas mellan olika länder. När Ikea skickar runt pengar mellan olika länder i sin lagliga skattekarusell bryr sig varje land bara om att dra in så mycket pengar som möjligt till sitt land. Ingen bryr sig om helheten.

Programmets huvudpoäng var att 3 procent av försäljningsintäkterna från alla Ikeavaruhus hamnade i en stiftelse i Liechtenstein. Det är en hög procentsats, men tt det betalas royalty för att en vara säljs under ett visst varumärke är egentligen inget konstigt. Fast visst är det anmärkningsvärt att Ingvar Kamprad aldrig sagt detta tidigare, och att Holland och inte Liechtenstein tidigare pekats ut som pengarnas slutstation.

Den allra viktigaste frågan förblev dock obesvarad:
Hur används miljarderna i stiftelsen i Liechtenstein?

Om de ska berika Ingvar Kamprad och hans familj kan vi uppröras. Om de används till nya investeringar över världen kan vi applådera över vad världens rikaste småföretagare gör.

Dela post
Kommentarer (3)
  • Jag tycker det verkar helt uppenbart att “miljarderna i Lichtenstein” har ett syfte att finnas som buffert för IKEA. Ett normalt börsnoterat företag kan ju alltid vända sig till aktieägarna för att få mer kapital om det skulle krävas. Ett företag i som IKEA är tvunget att ha en buffert för att inte riskera att hamna i en situation där man tvingas ta in investerare utifrån om det skulle bli dåliga tider. Att jämföra i ett mikroekonomiskt perspektiv så är det rekommenderat att en privatperson ska ha en årslön som buffert och spara undan en viss procent av lönen varje månad. Så att IKEA avsätter en del av omsättningen tyder bara på ett sunt tankesätt. Ser man tillbaka så var det väl även det tanke sätten som fick IKEA att flytta ut ur Sverige? Skattesystemet som gjorde att företaget/ägarna dränerades på redan beskattat kapital. Samt att företaget skulle få lov att säljas ut för att finansiera skatterna vid ett eventuellt arvsskifte.

    Född fri, beskattad till döds

    2011-02-16 14:00

    Svara

  • Mycket bra artikel, tack för det.

    mariaT

    2011-02-03 14:00

    Svara

  • Bra! Att palerna är ett lagealt agerande… att ha ettr regelverk kring planeringen (skatteuttaget) bekräftar detta…

    Anders Kårfeldt

    2011-02-03 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter