Blogg

Nu när lågtrycket försämrat semestervädret är det högtryck på Ikea. Jag har just kommit ifrån varuhuset vid Kungens Kurva i Stockholm och rekommenderar andra företagare att åka dit  – inte främst för att handla utan för att studera hur du kan sälja mer till konsumenter och hur den nya logistiken för detaljhandel kan fungera på ettt smidigt och smart sätt.

Det finns många lärdomar att dra:

  • Om hur man kan leda kunderna på smartaste sätt. På Ikea är enda möjligheten att starta högst upp i varuhusets ena hörn. Med pilar leds du sedan i sicksack genom hela varuhuset i våning efter våning. Du har ingen chans att komma undan alla köperbjudanden.
  • Om hur man kan få allt att se billigt ut. Ikea tar bara 5 kr för kaffe och kanelbulle och säljer vissa varor till priser som måste ligga under inköpspriset. Det ger en image av att allt är billigt. Men det man förlorar på gungorna kan man ta igen på karusellerna.
  • Om hur man kan dra ned på sortimentet och ändå få det att se ut som om det finns mycket att välja på. Soffan Ektorp finns i mängder av varianter på många ställen, men ändå är det samma soffa. Det ser också ut som om det finns en massa olika smålampor att välja mellan, men i verkligheten är det bara skärmen som varierar. Att sälja skärm och lampa var för sig är ett smart sätt att kunna tillverka en produkt i jättevolymer.
  • Om hur man kan få kunderna att göra jobbet. Nu gäller det inte bara att man ska skruva ihop Ikea-möblerna själv. Man ska också leta upp dem på lagret i en oändlig rad av hyllor utan hjälp av personal. De övre våningarna är bara utställningsyta som ska fresta oss för att köpa i markplanets snitslade bana. De flesta kassor är borta, och du får själv scanna med “prispistol”, trycka för att få betala för en kasse och dra ditt kontokort. Ska du ha en bit mat efteråt köper du kuponger, och snabbmatsrestaurangen behöver därför ingen kassaredovisning.
  • Om hur man kan hitta extraförsäljning.  När man handlat klart och ska gå till bilen erbjuds man att köpa köttbullar och godis till priser som är svåra att motstå. Det är ett sätt at hitta merförsäljning som andra kan lära sig av.

De här lärdomarna kan andra möbelaffärer behöva använda i förädlad och egenanpassad form. Jag har sett det när vi de senast dagarna gått runt i olika möbelaffärer, eftersom vi just har flyttat.

På Stalands möbler i Nacka blev vi förtjusta i en korgstol som vi genast ville ta med i bilen hem. Men se det gick inte. Möblerna i lokalen var inte till salu. Skulle man köpa fick man vackert vänta på hemkörning från centrallagret – och dessutom betala extra för tranporten.

Vi köpte faktskt  både stolen och andra möbler på andra ställen än på Ikea. På Ikea blev det mest småsaker  i varukorgen – men med oss hem hade vi också mängder med nyttiga erfarenheter.