• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
I Shanghai ryckte Maud in som drottning

Blogg
Nu vet jag att vi entreprenörer finns med på ett hörn i bilden av Sverige som ska ges till världen. Jag har sett det på andra sidan jorden – på världsutställningen i Shanghai.

Jag har just kommit hem från en resa dit med 16 av Driva Egets läsare. I fem dagar har vi sett hur svenska företag startas i Nordic Industrial Park i Ningbo, hört hur Exportrådet och SEB kan hjälpa svenska företag att etablera sig i Kina och upplevt den enorma tillväxten i denna världsmetropol med 4 000 skyskrapor.

Höjdpunkten var Expo 2010, världen genom tidernas största utställning där värdens alla länder visar sig i paviljonger, som var och en är en egen utställning, den ena mer spektakulär än den andra. Området är så stort att  en halv miljon kineser som tidigare bodde där fick flyttas bort när utställningen skulle byggas. KIna har satsat mer här än på OS i Peking.

Vi var där samma dag som svenske kungen, som i brist på drottning gick in på svenska paviljongen sid vid sida vid Maud Olofsson. Hon vinkade glatt åt folket och blev tagen för drottning av kineserna när passerade förbi säkerhetsvakter och köande kineser.

För 75 miljoner i skattepengar och lika mycket i sponsorpengar från svenska storföretag har det byggts en spektakulär byggnad med en obegriplig karta av Stockholm som fasadmålning (till vänster på bilden nedan). Där finns tre stora rum där man på ett överambitiöst sätt vill ge två bilder av Sverige:

  • * Ett land som haft miljöproblem men som löst dessa i harmoni med Sveriges vackra natur. Ett stort foto på smutsigt vatten förvandlas till en härlig badstrand om man ser samma bild från andra hållet.
  •  
  • * Ett land med kreativa entreprenörer där innovationskraft kan lekas fram. Gamla svenska uppfinningar som kullager, skiftnyckel  och tidningskonceptet Metro tas som exempel. Besökarna ska förstå det genom att gunga i takt och åka rutchbana.

Vi som får en guidning (bilden)kan förstå dessa fina tankar. Men för kineser som skyndar igen paviljongen är det nästan obegripligt. Men det är provokativt att tala om innovation och kreativitet i ett land där barnen sällan får leka och där de hårdpluggar utan att lära sig att tänka själva.

En del av de unga kineserna på utställningen (i kö på bilden) är dock kreativa och innovativa på ett speciellt sätt. De rusar runt mellan alla montrar och får stämplar i ett utställningspass från alla de hundratalet ländernas paviljonger. Passen säljer de sedan på en internetsajt som är Kinas svar på Blocket för 5 000 kr. För i Kina är de yta och status som räknas.

Vi som är på mässan i bara en enda dag hinner bara med en handfull paviljonger. Jag kan då se att paviljonger som den norska och den spanska endast har som syfte att skapa positiva känslor för landet med hjälp av skön musik och modern interaktiv filmteknik - den spanska till en kostnad på 500 miljoner kr.

Men Finland har lyckats med både känsla och information om landet. I en byggnad formad som en jättestor snöboll är det film och till harmonisk musik på ena väggen och exempel på finsk design och industriteknik på den andra.

Diktaturen Kina ska naturligtvis framhäva sig och sin paviljong som störst, bäst och vackrast (bilden). De har som syfte att visa 300 000 beökande kineser per dag att  Kina är bäst på allt.

På kvällen efter denna hektiska dag skyndar en del av Driva Eget-läsarna till baren högst upp i skyskrapan för Hyatt hotell. Där träffar de Maud Olofsson, nu i en annan roll än som kungapartner. Hon lovar Fredrika Holm och Marita Nilsson från gruppen att satsa mer på kvinnliga företag (bilden).

Andreas Erensjö som är svenska representant för Nordic Industrial Park får löfte om att Maud ska läsa information om parken och får en e-postadress direkt till henne.

En bit bort i baren står moderaten Carl Cedershiöld, som också var med i kungadelegationen. Driva Eget-läsarna hör honom säga:

– Maud bedriver valkampanj också i Shanghai.
 

Dela post
Kommentarer (2)
  • Riktigt bra sagt Meisang!

    Lisa

    2010-05-26 14:00

    Svara

  • Hej anders!

    Kul läsa din blogg om din Shanghai resa o intryck om världsutställningen. Men lite fel om vad du skriver om kineser du har träffat där på platsen och kinesers oförmåga att skapa. Jag ser från ditt foto att de är landisar,inte represantativa för Kina o intellektuella kineser i landet. Kina har faktiskt uppfunnit också massor saker genom tiderna o har gagnat världen.

    Att sverige inte lyckats visa kineser vad de vill visa med våra skattepengar där i Shanghai är inte kinesers problem!

    En trogen driva-eget läsare, en egen småföretagare o en kinesiska som är full med fantasi o drivkraft

    Meisang Fredmark

    2010-05-26 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Med entreprenörskraft klarar du det mesta

BloggAtt utveckla och tillverka en solcellslampa som ska säljas i Afrika i konkurrens med storföretagen borde vara en omöjlighet för en ensam svensk. Men 33-åriga Linda Krondahl, som jag coachade i TV-programmet Vinna eller försvinna, är nu på väg att lyckas.

Att det kan gå beror inte på produkten – utan på människan bakom. På entreprenörskraften!

- De stora företagen är för trötta och trögrörliga. När jag går på en mina prövar jag ett nytt spår. Så tänker jag hålla på tills jag lyckas, säger hon.

Med den inställningen lyckas hon – förr eller senare. Det gör du också om du tänker ungefär på det sättet.

Entreprenörsinställningen är avgörande också för stora företag. Varför tror du att nätbokhandeln Adlibris gick med 68 miljoner i vinst med 7 procent i vinstmarginal förra året, medan konkurrenten Bokus ständigt går med förlust? Förklaringen är att Adlibris styrs av tre kostnadsjagande entreprenörer, medan Bokus företagaranda präglas av KF:s sega byråkrati.

Entreprenörskraft är en gemensam nämnare för många artiklar i senaste Driva Eget.

De fem nätstrategierna som är numrets tema på 11 sidor fungerar endast om de drivs av eldsjälar. Inte hade Happy Socks kunnat erövra världen med sina färglada strumpor utan Mikael Söderlindhs entusiasm.

De flesta nätsuccéer har dragits igång som små källarprojekt av människor som varit besjälade av en idé. Så startade Blocket, hitta.se, bytbil.se och internationella Skype och Spotify, innan de stora koncernerna köpte in sig och gjorde entreprenörerna stormrika.

En entusiastisk entreprenör driver igenom sina idéer även om priset är högt. Helén Andersson var tvungen att köra över sin egen far för att bli först i Sverige med att sälja färdigstyckade kycklingar. Hon gav sig inte trots att hela familjens livsverk raserades av en virussjukdom. En bra entreprenör försöker lära sig något av varje motgång. Det gjorde Helén.

Entreprenörskapet kan till och med lösa världens fattigdomsproblem. Det menar Percy Barnevik i sin krönika i tidningen.

Att Driva Eget ständigt drar fram entreprenörsexempel kan bero på att tidningen i sig faktiskt är ett sådant exempel. Tidskrifter med upplagor kring 20 000 anses inte vara något att satsa på för de stora förlagen Bonniers och Allers.

Därför sålde Bonnier Tidskrifter Allt om vin till entreprenören Håkan Larsson. Driva Eget såldes till mig på den tiden när den hette Privata Affärer småföretag.

Vad som är en obetydlig produkt i en stor koncern kan vara en lysande affär för en hårt arbetande enmansföretagare, som inte belastas av kostsam administration och byråkratisk rapportering. För visst kan Driva Eget vara en bra affär – både för ägare och läsare.
 

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter