• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
GOTT NYTT ÅR alla läsare

Blogg

När det är jul ska väl vi småföretagare försöka jobba så lite som möjligt. Så därför blir detta inlägg rekordkort med ett enda huvudbudskap:

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR till er kära läsare.

För min del blir det i år inte dopp i grytan utan dopp i poolen – här vid Long Beach på Koh Lanta i Thailand där det är 30 grader. Jag har här ett problem som jag har förstått att de flesta av er inte har - hur skapar man julstämning. 

Ha en bra helg.

Anders

Dela post
Kommentarer (1)
  • Thailand är väl 2000-talets Kanarieöarna.

    Det borde väl finnas tillräckligt med belånade Svenne Bananer som semestrar i

    Thailand för att du ska kunna skapa svensk julstämning med allt vad det innebär.

    -15, drivor med snö och ypperliga förhållanden för att träna inför Vasaloppet, sedan blir det Triathlon träningsläger i Brasilien i April, som betalas av staten eftersom jag är IT-konsult på ett statligt verk…god jul…

    Olle

    2010-12-29 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Så fick jag ned priset med 31 procent utan att pruta

BloggHäromdagen följde jag rådet jag gett här – att köpa inventarier före årsskiftet. Då fick jag en lektion om den orimliga rabattdjungel som vuxit fram.

Jag gick till Siba i Sickla för att köpa en skrivare, som kostade 2 900 kr. Eftersom jag är medlem i Lessmore som ger rabatter i vissa butiker fick jag direkt ned priset till 2 700 kr.

- Har du TV-kanaler via Boxer, frågar säljaren.

När jag svarar ja får besked om att priset skulle sänkas med ytterligare 500 kr om jag skriver på ett avtal om förlänga mitt Boxer-abonnemang med ytterligare två år.

- Så synd att du inte är har mobilabonnemang hos Telia eller Telenor. Då hade du fått ned priset en bit till, säger säljaren.

Han frågar om jag har Siba-kort som ger privatpersoner bonus på alla köp, men bara om man väntar att betala till räkningen kommer. Tricket med det är att man då ska frestas att bara betala en del av det man är skyldig och få en skyhög kortkreditsränta på resten.

När jag säger att jag inte vill handla med Sibakort utan tänker betala direkt med mitt företags kontorkort ser han en ny rabattmöjlighet:

- Det finns en introduktionsrabatt på 200 kr när man tecknar sig för ett kort. Så ta ett kort även om du inte handlar för det.

Nu var jag så fascinerad över denna nya rabattflora att jag säger ja – och jag hade fått ned priset på 2 900 kr till 2 000 kr, med 31 procent  utan att ens försöka pruta.

Så erbjuder han mig en treårig allriskförsäkring. Sådana brukar jag konsekvent säga nej till, därför att det inte är värda sitt pris.

- Den kostar egentligen 389 kr, men du kan få 200 kr i rabatt, säger säljaren och då tackar jag ja av bara farten under min nya rabattjakt.

När jag sedan kommer till kassan och ska betala undrar kassörskan om jag verkligen inte ska vänta att betala och då använda mitt nya Sibakort. När jag svarar nej kommer slutrepliken i denna lektion i rabattdjungelns nya vindlingar:

- Så synd. Då missar du en kryssning som du hade fått i rabatt.

Dela post
Kommentarer (2)
  • Hahah! Fantastiskt!

    2012-01-13 14:00

    Svara

  • Vad var lägsta pris på denna skrivare på prisjakt.nu?

    Petter_P

    2011-01-25 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Så kan SJ mildra förseningsskandalen

Blogg

Häromdagen träffade jag en del av Driva Egets läsare på vårt After Work i Göteborg. Det handlade bland annat om hur viktigt det är att vårda sina kunder.

När jag skulle ta 20.40-tåget hem till Stockholm fick jag ett skräckexempel på hur man INTE ska behandla sina kunder. Ta varning av det.  

På stationen fick jag besked om att tåget var en halvtimme försenat. Tråkigt, men möjligen acceptabelt. Fast en halvtimme är för kort tid för att göra annat än tåligt sitta på SJ:s träbänkar och vänta.

Efter den halvtimmen kom ett nytt meddelande om att förseningen skulle bli ytterligare en dryg halvtimme, därefter besked om mer försening, så besked igen – och när vi äntligen kom i väg strax efter kl 23 var vi två timmar och 40 minuter sena.

Väl ombord kom dessutom besked om att endast två av toaletterna i de sex vagnarna fungerade. Efter ytterligare förseningar längs vägen var klockan över tre innan vi uttröttade var framme vid Stockholms central.

På vägen ner till Göteborg tidigare på dagen när allt gick perfekt med ett soligt vinterlandskap som passerade revy passade SJ på att låta mig och de andra passagerarna att fylla i en enkät och mina betyg för just den resan blev jättebra.

Den enkäten skulle jag ha velat ha tillbaka där jag satt på tillbakavägen mitt i natten. Till mina bottenbetyg hade jag då kunnat bifoga en lista på hur SJ kan lindra skandalen att tåg och spår inte klarar en svensk vinter, om hur ett företag kan förbättra sin kundvård och lindra smällen när det är kris. Den listan, som också har en del att lära småföretagare, kommer här:

  • Tala om sanningen för kunden direkt. Det borde väl gå att hitta ett system där man redan från början kan förutse hur stor förseningen ungefär kan bli. Hade vi fått veta direkt att förseningen skulle bli så lång hade vi ju kunnat utnyttja tiden på ett vettigt sätt.
  • Ge kunden uppmuntran direkt. På Göteborgs central skryter man om att det nu finns en ny lounge med buffé och datauppkoppling. Tänk om vi bjudits in dit gratis och blivit ompysslade medan vi väntat. Då hade det känts att SJ verkligen vill ta hand om sina kunder.
  • Berätta vad kunden har rätt till. Vi hörde inte ett ljud i högtalaren att det finns resegaranti och vilka rättigheter kunden då har. De flesta missade säkert att gå in på www.sj.se och då få tillbaka hälften av resans pris kontant eller hela biljettpriset i form av värdebevis för en ny resa. Fast jag gjorde det inte.

Nu ansluter jag mig nu till alla kritiker som kräver bättre tåg, bättre spår – och också bättre krishantering och kundvård. Tänk om vi småföretagare skulle behandla våra kunder så illa som SJ gör.

Just nu hör jag på Rapport att SJ:s vinster är rekordstora och att regeringen har ökat sina vinstkrav på SJ!

ANDERS ANDERSSON, chefredaktör, Driva Eget

PS1.

Har försökt lägga in en länk till ovanstående på SJ:s sida på Facebook. Men den censureras och fösvinner direkt (fast nu har jag lyckats lura in den som kommentar, där den inte alls passar in). På SJ-sidan står det om julmys och annat som inte alls speglar kundernas verklighet - som i gamla öststaterna.  Så här kommer ett nytt  kundvårdsråd: Släpp fram kundernas kritik - annars är Facebooksidor värdelösa.

PS 2.

Jag har försök t skicka ett mail om texten ovan till SJ:s presschef. Men varken mailadress eller namn  går att hitta på SJ:s hemsida. Nästa kundvårdsråd: Göm inte medarbetarna, särskilt inte dem som har som jobb att synas och förmedla kontakter.

Dela post
Kommentarer (16)
  • Är själv företagare och reser med SJ med jämna mellanrum. Visst är det irriterande med ständiga förseningar men det är inte så enkelt som du och en del andra försöker få det att framstå. Det finns en rad anledningar till att läget är som det är och den främsta är givetvis misskötsel och bristande resurser från regeringens sida samtidigt som antalet tågavgångar är rekordstort idag och därmed blir givetvis problemen flerdubbelt värre än tidigare.

    “Tala om sanningen för kunden direkt.”

    Där är du väl ändå helt ute och cyklar. Du gör helt ogrundade gissningar om det inträffade som den sämsta kvällstidningsjournalisten. Om du nu ska skriva om ämnet så ta reda på fakta, annars kan du lämna det därhän. Nu är hela texten fullkomligt meningslös förutom de självklara goda råden.

    Itnyheter.nu

    2011-01-19 14:00

    Svara

  • Jag har fått denna kommentar från SJ:s Tommy Thorngren om ett Facebookfilter som jag inte känner till – gör ni andra det? Är det fler som använder sådana filter – Driva Eget gör det inte.

    Anders Andersson

    Hej Anders.

    Vi ställer oss helt oförstående till ditt påstående om att vi har censurerat dig på vår Facebook-sida. Alla är välkomna att skriva, positivt eller negativt. Det enda vi förbjuder är hot och personangrepp.

    Ditt inlägg postades 3 december 23.38 och har legat där sen dess. http://bit.ly/fmr0oV

    Antagligen har du missat att vår förstasida har som default inställning att bara visa våra inlägg. Du kan sen klicka på knappen “filter” för att bestämma om du vill se SJ+andra, bara SJ eller bara andra.

    Den inställningen har många företagssidor och vi fick det rekommenderat av Facebook.

    Tommy Thorngren

    2010-12-09 14:00

    Svara

  • Tack alla för bra kommentarer. Bra att jag får motthugg också. Jag tackar nej till Obama – vill hellre vara kritisk journalist som pekar på det märkliga och inser att verkligheten är mer komplicerad än vad man får fram i en kort artikel.

    Observera att jag inte gjort personliga påhopp på de som jobbar på tågen. Jag tror som någon läsare att de måste rätta sig efter centrala SJ-byråkrater, som sitter för långt ifrån kunderna.

    Anders Andersson, Driva Eget

    Anders Andersson, Driva Eget

    2010-12-09 14:00

    Svara

  • Hej Anders.

    Vi ställer oss helt oförstående till ditt påstående om att vi har censurerat dig på vår Facebook-sida. Alla är välkomna att skriva, positivt eller negativt. Det enda vi förbjuder är hot och personangrepp.

    Ditt inlägg postades 3 december 23.38 och har legat där sen dess. http://bit.ly/fmr0oV

    Antagligen har du missat att vår förstasida har som default inställning att bara visa våra inlägg. Du kan sen klicka på knappen “filter” för att bestämma om du vill se SJ+andra, bara SJ eller bara andra.

    Den inställningen har många företagssidor och vi fick det rekommenderat av Facebook.

    Mvh

    Tommy

    Redaktör, sociala medier, SJ AB

    SJ AB

    2010-12-09 14:00

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Reinfeldt, följ mitt niopunktsprogram

BloggTvå och en halv månad har gått sedan valet och alla storstilade löften till småföretagarna. Men nästan inget har hänt.

Men nu Fredrik Reinfeldt och Maud Olofsson är det hög tid att börja inspireras av det niopunktsprogram som jag kom med i Driva Egets oktobernummer. Så här upprepar jag mitt förslag för att främja småföretagandet under mandatperioden.  

Alla är överens om att tillväxten i Sverige måste öka och jobben bli fler – och nästan alla menar att det är småföretagen som ska fixa det.
Men då måste det till verkliga krafttag. I regeringsförklaringen nu i oktober kom du Fredrik Reinfeldt med en färdriktning att gå vidare på när du sa så här:
“Grunden för arbete, tillväxt och välfärd läggs via fri företagsamhet.”

Självklart tänkte han då på oss småföretagare. Så min uppmaning är att regeringen lägger fram en fyraårsplan för småföretagandet. Här är mina nio förslag på vad som utöver skattesänkningar bör ingå i den.

1. Ändra attityden från början.
Satsa på entreprenörskap i skolan. I skolans yrkesvägledning måste alternativet att starta eget blir lika självklart som anställning.

2. Uppmuntra rätt personer att starta eget.
Jag håller med Mikael Espenkrona när han i Driva Egets oktobernummer skriver att entreprenörskap felaktigt ses som en arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Sanningen är ju att många arbetslösa inte alls passar som egenföretagare och att de ibland luras att ta emot bidrag för något de inte passar för. Driftiga anställda i storföretagen måste i stället uppmuntras att våga starta eget, kanske med de arbetslösa som personal.

3. Hjälp enmansföretagarna att anställa.
Det finns 600 000 enmansföretagare i Sverige, och jag är själv en sådan. Vi sysselsätter visserligen andra småföretagare i våra nätverk. Men de av oss som vill anställa måste få ordentliga morötter för att göra det. Slopa arbetsgivaravgifter för den först anställde under första anställningsåret.

4. Förenkla reglerna.
Maud Olofsson var på god väg med detta under förra mandatperioden. Men det gick på tok för sakta. Det gäller att ta alexanderhugg och strunta i millimeterrättvisan. Börja med att avskaffa de 3:12-regler som skulle skapa en skatterättvisa i fåmansbolag men som nu snärjts in till obegriplighet.

5. Hitta efterföljare till Rot och Rut.
Rut-avdraget som de rödgröna ville avskaffa är självfinansierande och hyllas av alla. Så det är bara att gå vidare med liknade avdrag för data- och TV-installation och mycket annat i hemmen som kan ge jobb åt nya företag.

6. Jämställ företagare med konsumenter
Se till så att lagen inte behandlar småförtagare sämre än privatpersoner. En del av konsumentlagarna måste modifieras också för de småföretagare som nu utnyttjas av fakturaskojare och andra som skor sig på kryphål i lagen. Läs om det här.

7. Jämställ aktiebolag med firmor
Maud Olofsson drev förra året igenom vissa förbättringar av trygghetslagarna, men endast för enskilda näringsidkare. Förbättra tryggheten också för bolagsägarna.

8. Försök få kapital till Sverige
Förmögenhetsskatten avskaffades för att kapital som förts från Sverige skulle komma tillbaka för svenska företagsinvesteringar. Men eftersom de rödgröna ville ha tillbaka förmögenhetsskatten vid en valseger har många förmögna inte vågat ta hit kapitalet.

Nu gäller det att en gång för alla undanröja risken för nya förmögenhetsskatt genom att avskaffa taxeringssystemet för villor. Se också till så att Skatteverket inte nu efteråt förmögenhetsbeskattar pengar som tidigare år skulle ha deklarerats i Sverige.
Inför riskkapitalavdrag för den som investerar i mindre företag.

9. Satsa på landsbygden.
Jordbruksdepartementet blir landsbygdsminister med nya regeringen. Se till så att detta betyder ökade satsningar för att få fler företag i glesbygden. Läs mer här.

Jag som är uppvuxen i ett småföretagarhem på den blekingska landsbygden vet att småföretag på landet är viktiga för hela Sverige.

ANDERS ANDERSSON, chefredaktör Driva Eget

Dela post
Kommentarer (1)
  • Framförallt skulle jag vilja se någon upp-sida med framgångsrikt företagande. Man tar ut sin lön strax över brytpunkten för statskatt och sin utdelning men sen då? Resten av vinsten ökar bara egna kapitalet år från år.

    Varför skall jag lägga en massa energi på att växa bolaget när det mesta av vinsten bara försvinner i skatt, då försöker jag hellre att dra ner på arbetstiden och ta det lite lugnare istället.

    Martin

    2010-12-02 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter