Vilken skulle vi utse till vinnare i SM i företagande?

Anders Andersson

Publicerades: 22 oktober, 2011

Det är galamiddag i Stadshuset i Stockholm. Här på trappan i Blå Hallen, där vi tidigare mest sett nobelpristagare, står förväntansfulla företagare från 21 svenska företag – nästan bara män och så värdinnan Elisabeth Thand Ringqvist från Företagarna.

Vilken av dem ska bli Årets Företagare? Varken de själva eller 850 personer i salen ska få veta det förrän till kaffet fyra timmar senare denna frdagskväll.

Bara jag och fyra andra vet. Vi tillhör juryn och har haft hemligt möte om saken ett par veckor tidigare. Nu sitter jag där med hemligheten och slickar i mig den mest delikata trerättersmiddag jag någonsin avnjutit. Jag förundras över hur man bär sig åt att nästan samtidigt servera över 850 perfekt grillade oxfiléer. Men jag tänker också på hur svårt det kan vara att tävla i detta SM i företagande.

Jag minns hur vi i juryn vägde de 21 finalisterna mot varandra:

  • Skulle vi ta Västra Götalands kandidat Salt & Sill på Tjörn – en flytande konferensanläggning som lyckats förlänga säsongen och få bra lönsamhet med kreativa metoder?
  • Eller kanske Västernorrlands kandidat Vasa Bryggeri, som skakat liv i gamla läskmärken som Loranga?
  • Kanske skulle vi uppmuntra ett klassiskt varumärke som jämtländska Trangia, som i generation efter generation gjort lönsamma affärer med campingkök?
  • Ett framgångsrikt dataföretag som Comenius i Kalmar kunde också vara ett alternativ?
  • Storö Rör i Örebro län som kombinerar försäljning av energianläggningar med trygghetsavtal som skapar trogna kunder vore kanske också något att premiera?

Så där höll vi på och jämförde de olika kandidaterna med varandra. Vi plockade fram topplistor, röstade, diskuterade vidare, röstade igen. . .

Till slut fastnade vi för ett sågverk i Dalarna – Sveden Trä, ett traditionellt familjeföretag i Äppelbo. Det vi fick höra om den entusiastiske ägaren Per-Erik Andersson kändes som något alldeles extra.

Och det vi fick läsa om vinsterna i årsredovisningarna var definitivt något extra. Vi kom fram till att hemligheten bakom den höga lönsamheten måste vara att företaget kan addera marginaler på varandra, eftersom Sveden Trä gör allt ifrån att fälla träd till att sälja färdigmålade specialgjorda lister.

Men det som ändå till slut avgjorde att Sveden Trä vann handlade om en väg i Äppelbo där huvudkontoret ligger. Vägen behövdes för hela bygden, men Vägverket ville inte bygga den.

– Då gör jag det, sa Per-Erik Andersson.

Och på den vägen var det när han fick det guldkantade diplomet av Företagarnas vd Elisabeth Thand Ringqvist (bilden nedan).

Mer om prisutdelningen här.