Tänk på det här inför exit av startup

Anders Andersson

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 13 maj, 2016

Startups är den nya tidens snabbväxande småföretag. De startas av driftiga entreprenörer, som drömmer om att bli sålda till storföretag. Men det finns mycket att tänka på innan man gör en sådan exit.

IT-företaget Expertmaker som sålts till jätten Ebay för ett stort belopp är en typisk startup som lyckats göra en exit. Allt fler funderar på att göra det, men långt ifrån alla klarar av det. Här är råd som minskar risken att ramla i de många fallgropar som finns:

  1. Tänk inte för mycket på exit. Fokusera på att utveckla företagets affärsidé istället.
  2. Hitta det unika i verksamheten. Det gäller att vara annorlunda och effektivare än andra i branschen för att företaget ska anses attraktivt på marknaden.
  3. Bevisa lönsamheten. Många internetföretag tänker bara på att växa och hitta nya besökare och medlemmar. Men det gäller också att visa hur företaget ska tjäna pengar. Gäller det produkter så räcker det inte med att tillverkningen fungerar i laboratoriemiljö. Tillverkningen måste också fungera kommersiellt och storskaligt.
  4. Var uthållig. Många försöker sälja sina företag alldeles för tidigt. Ofta är det bättre att först ta in riskkapital från nya ägare. Företaget kan då växa ordentligt och säljas för ett mycket högre pris.
  5. Se upp med avtalet. Tänk noga igenom konsekvenserna vid en försäljning och ta hjälp med att skriva avtal.
  6. Exit har inget egenvärde. Tänk efter om företaget överhuvudtaget ska säljas. Företagande handlar ju inte bara om pengar. Kanske är det roligare och mer utvecklande för grundare och personal att driva företaget vidare småskaligt.