Om kändisen Strömstedt får rätt ska du också få det

Anders Andersson

Publicerades: 8 oktober, 2012

I morse hade jag just jobbat färdigt med häftet Fakturaskojarna som finns med i det nummer av Driva Eget som kommer ut den 19 oktober.

I denna lilla handbok finns beskrivningar om hur telefonskojarna arbetar – och då fick jag själv ett levande exempel på hur skojet kan gå till.

– Hej, jag heter Maria och ringer från Nummerupplysning 118 218.

– Vad är det för erbjudande som du vill sälja?

– Jag ska inte sälja något till dig Anders. Jag ringer bara för att kontrollera uppgifterna om ditt bolag i vårt register på nätet.

Efter allt vi har skrivet  om blufföretagen är mitt råd att i detta läge kasta på luren. Men av ren nyfikenhet drev jag samtalet vidare en stund till:

– Ditt företag är ett skojarföretag och mitt råd är att du slutar att jobba där.

– Nej, nej, Anders. Det är Nummerupplysningen med ”en” på slutet som är ett blufföretag. Hade inte mitt företagit varit seriöst hade jag inte jobbat här. Om du sitter vid en dator så kan vi tillsammans kontrollera uppgifterna om ditt företag.

– Jag har aldrig begärt att få vara med i ert register och tänker inte medverka till detta.

– Det är ingen försäljning. Det handlar bara om en uppdatering av vårt register. Stämmer det att företaget har adress…

–  Jag ger mig inte in i några diskussioner. Jag har en tidning som varnar för sådan som dig och ditt företag.

– Då gör vi så här att vi plockar bort ditt företag ur registret. Du får ha en bra dag.

Efteråt ser jag att Nummerupplysning 118218 har en egen tråd full med klagomål på vårt forum på driva-eget.se/forum. På andra platser på nätet finns också mängder med klagomål.

Jag ringer Driva Egets expert på fakturaskojare Anders Nyman som berättar att han varje vecka möter missnöjda läsare som känner sig lurade av företaget. De har lockats att säga ja till något svårtolkat i telefon och sedan fått en faktura.

En del ger upp och betalar efter mängder av påminnelser. När de kontaktat företaget har de ofta fått ett ”specialerbjudande” om att betala hälften.

De som inte betalar har stämts i domstol. Anders Nyman har noterat att just detta företag är det som stämmer mest av alla. En jurist åker runt i landet och för bolagets talan i tingsrätterna. Lagarna är emot den som säger ja i telefon, så bolaget får rätt ofta rätt i domstolen.

Också på får Facebooksida på facebook.com/stoppafakturaskojarna kan jag läsa om företaget. Jag läser där om hur artisten Niklas Strömstedt varnar för Nummerupplysning 118218.

Hans mor Margareta Strömstedt fick en faktura på 4 000 kr och säger att hon blivit uppringd om ”någon slags lista”. Sonen kunde konstatera att fakturan inte gällde något som mamman beställt. Efter mycket tjat fick han företaget att ta tillbaka kravet.

Om du efter ett telefonsamtal också får en faktura från Nummerupplysning 118218 så kontakta företaget och kräv att kravet tas tillbaka.

Om kändisen Strömstedt får rätt så ska detta också gälla dig.