”Om du aldrig ger dig lyckas du”

Anders Andersson

Publicerades: 8 juli, 2012

På denna plats hade jag tänkt tycka till om vad politikerna åstadkommit under Almedalsveckan  – om de små, små steg framåt för småföretagarna som kommit, som Stefan Löfvens satsning på ökad export.

Men så slog jag på radion för att lyssna på Sommar. När jag där hörde Petter Stordalen insåg jag att det jag där hörde var mycket viktigare än det lilla småföretagarresonemang som några av politikerna kom med.

Petter Stordalen är ett exempel på att det är vilja, självförtroende, oräddhet, kreativitet och social kompetens som avgör om man ska lyckas som småföretagare. Några skatteprocent hit eller dit eller nya bidragsmöjligheter för tillfällig hjälp är oväsentliga i jämförelse med detta.

Till skillnad mot en del andra sommarpratare lät Petter Stordalen spontan och naturlig när han utan falsk blygsamhet berättade om sitt företagarliv.

Han började sina affärer i sin fars Icabutik. När han skulle sälja jordgubbar sa han till sin far att konkurrenternas jordgubbar var bättre. Då fick han ett svar, som han sedan levt efter i hela sitt affärsliv:

”Sälj de bär du har. Några andra har du inte att sälja.”

Han tog inte över sin fars Ica-butik som folk i bygden räknade med. I stället fick han som 24-åring jobb som chef för Trondheims största köpcentrum. Han hade ingen utbildning och uppfyllde inte ett enda av kraven som ställdes för att få jobbet. Men han menade själv att han var den bäst lämpade – och det räckte för att han skulle klara jobbet med glans.

– Kristider är de bästa tiderna för affärer. Det är då man tvingas vässa sina koncept och det är då den lille kan hitta affärsmöjligheter, sa han.

Så när Oslos legendariska varuhus Sten och Ström gick i konkurs köpte han och några kompisar det tomma varuhuset – och hade på 48 timmar fyllt det med varor som folk stod i kö för att köpa.

När han köpte ett hotell som var på fallrepet blev han utskrattad när han sa att han skulle driva upp Nordens största hotellkedja. Efter några år blev det sant, och hans företag Nordic Choice har med sina 170 hotell flest hotell i både Norge och Sverige. Revanschlusten mot dem som kritiserade honom hade blivit hans drivkraft.

– Om man aldrig ger sig så lyckas man. Ett nej ska man aldrig ta för ett nej, sa han.

Han berättade hur duktig han varit på en mängd områden, men märkligt nog lät det ändå inte som skryt.  Det beror nog på att han ändå utstrålade en ödmjukhet blandad med någon slags positiv galenskap:

– Ju mer pengar du har desto större ansvar måste man ta. Mitt företag betalar ut 6 miljoner i lön till de 10 000 anställda.

Han engagerar sig och sitt företag i miljöfrågor samtidigt som han naturligtvis förespråkar tillväxt:

– Vi kan ju inte säga till kineserna att sluta cykla. Men tillväxten måste vara hållbar, sa han och berättade om vad som står längst ned på hans visitkort:

“There is no business on a dead planet.” 

Lyssna på hans Sommaprogram här.