Nu marknadsförs jag med läskrabatt

Anders Andersson

Publicerades: 8 maj, 2013

Många sätt att marknadsföra mina föreläsningar har jag varit med om under åren. Men det jag upplevde i morse slår det mesta:

”Kom och lyssna på  Anders och du får 5 kr i rabatt när du köper läsk.”

Jag vet inte om det var rabattkupongen från Nackaelevernas butik som drog eller inte, men jag träffade många idérika småföretagarhopp bland gymnasisterna på Nacka gymnnasium. Här på sajten  hade jag just läst om alla duktiga UF-företagare som vunnit i SM för unga företagare. Men ungdomarna i Nacka verkade inte ligga långt efter.

En kille berättade att han vunnit Eniros tävling om att hitta på ett nytt spel på UF-mässan. Två tjejer drog sin affärsidé i sitt nya UF-företag – att sälja väskor på nätet som skräddarsys efter kundens önskemål.

När jag frågade om deras målgrupp svarade de ”alla över 15 år”.  De gjorde samma fel som många garvade företager gör – att satsa på för bred målgrupp.

Jag frågade hur många som borstat tänderna i morse och sedan  hur många som använt eltandborste. Om jag ska sälja lösa bortsar till sådana ska jag ju marknadsföra mig endast till den lilla grupp som räckte upp handen på andra frågan.

Efter föredraget inspekterade jag elevbutiken som är en del av undervisningen – ungefär som ett kemilaboratorium där man får praktisk lärdom av olika experiment, men här med resultat i form av pengar i butikskassan.

– Praktiska exempel från butiken kan användas i de flesta skolämnen, sa en av lärarna, Göran Elmér, och jag gav honom raskt två nya  verktyg i form av lönsamhetskalkylen här och faktureringskalkylen här som också finns i Driva Eget app Kalkyl.

I butiken säljs läsk och godis, men eleverna är också återförsäljare för övriga UF-företagares produkter, exempelvis en högtalare för en Iphone som säljs för 50 kr och köps in för 45. Mitt råd till Martin Backman och Leon Rahm (bilden) i butiken blev då:

— Ta en ny förhandling med högtalarföretaget och förhandla ned ert inköpspris. Ni borde ha bättre marginal.