Här är vårt radikala förslag för att stoppa fakturaskojarna

Anders Andersson

Publicerades: 22 juni, 2011

Driva Eget kampanj för att försöka få stopp på fakturaskojarna drivs nu på flera fronter:

  • Nio sidor i juninumret.
  • Nya artiklar här på sajten varje dag. Kompletteringar till tidningsartiklarna med ljudfiler och annat som inte kan vara i tidningen. Lyssna på ljudfil med skojarsamtal här. Läs tingsrättsdomar som kan ge dig rätt här.
  • På kampanjsidan på www.facebook.com/stoppafakturaskojarna strömmar det in inlägg. Gör som så många andra gå in och gilla sidan för att driva opinion. Skriv också inlägg på www.driva-eget.se/forum.
  • Vi har försett landets konsumentvägledare med material, trots att de märkligt nog inte är skyldig att hjälpa småföretagarna att komma ur skojarnas klor.
  • I en debattartikel i dag på Dagens Industri tar vi debatten vidare till en ny läsekrets.

Att det här skojeriet kan fortgå i år efter år med metoder som blir allt mer hänsynslösa beror på att vi småföretagare diskrimineras i jämförelse med privatpersoner.

Om jag ena dagen köper något i min egenskap av privatperson har jag ångervecka och andra former av konsumentskydd. Men om jag nästa dag tar på mig småföretagarhatten och köper något annat har jag inget skydd alls.

Detta utnyttjar dessa skurkar – och de utnyttjar att vi företagare har tidsbrist och är livrädda för att få betalningsanmärkningar som kan ödelägga vår verksamhet i två långa år.

När de ringer försöker de få ur oss ordet ja. Detta ord spelar de in på band vad vi än sagt ja till, och låtsar att detta är ja till en order.

Om de hade ringt till dig som privatperson så hade det aldrig kunnat bli diskussion om vad du sagt ja till. Du hade efteråt kunnat utnyttja ångerrätten och ta tillbaka din telefonorder.

Är vi missnöjda med det vi köpt på företaget kan vi heller inte som alla andra få stöd av konsumentverket, eftersom man där de inte ska ha med småföretagare att göra.

Detta känns som självklara saker att ändra på. Men varför händer inget?

Under de senaste tio åren har 41 motioner lagts om detta. Men både socialdemokratiska och borgerliga majoriteter har sagt nej. Juristerna på justitiedepartementet säger att det blir för komplicerat att skriva om lagarna.

Problemet är att svensk lagstiftning drar alla företagare över en kam. Vi enmansföretagare behandlas på samma sätt som Volvo och Ikea. Detta måste också vara orsaken till att organisationen Svenskt Näringsliv aldrig engagerat sig mot fakturaskojarna. De vill ju inte stöta sig med storföretagen.

Första åtgärden borde vara att kronofogden ser till att inte ska skicka betalningsföreläggande till företag som står på Svensk Handels varningslistas. För det behövs ingen lagändring.

Men lagen måste också. För att komma ifrån skojet med inspelade samtal skulle man kunna ändra lagen så att endast skriftliga orderbekräftelser gäller och det skulle gå att ändra reglerna för betalningsanmärkningar.

Men det finns en radikal lösning – att lagstiftningen jämställer de riktigt små företagen med vad som gäller för konsumenter. Enmansföretagarna, och kanske också företagare med upp till ett par anställda, skulle då med automatik få ångerrätt och samma regler för betalningsanmärkningar som för privatpersoner.

Därmed skulle vi äntligen förstöra jaktmarkerna för de fakturaskojare som så länge trakasserat oss småföretagare.