Gör så bra affärer du kan – och ge bort det du inte behöver

Anders Andersson

Publicerades: 21 maj, 2014

Pengar har inget egenvärde utan är till för att användas.

Det är en självklarhet som jag tjatat om i årtionden i tidningar, radio och TV. Ändå möter jag ständigt ekonomiskt oberoende människor som samlar pengar på hög och glömmer bort att pengar kan användas för att göra gott.

Jag tänker extra på det nu när jag kommer hem från ett filantropiskt symposium som Entreprenörskapsforum höll i dag på Moderna muséet i Stockholm.

För oss entreprenörer sitter det i ryggmärgen att göra bra affärer. Men för mig är detta ingen motsättning mot att vara filantrop. Jag resonerar så här:

  • Tjäna så mycket pengar du kan och öka avkastningen på det du har. När du unnat dig själv och familjen det man kan göra för pengar så fundera över vad du bäst kan göra med det som blir över.
  • Om du bestämmer dig för att skänka pengar till välgörenhet så gör det så skatteeffektivt som möjligt så att det blir mer pengar kvar till det du vill stödja.

Du kan då skänka utdelningen i ditt fåmansbolag till en skattebefriad stiftelse och slippa den 20-procentiga skatten som det annars blir. Någon övre gräns för hur mycket du får skänka finns inte som för privata uttag av utdelning. Mer här om reglerna för att skänka skattefritt.

Jag har själv praktiserat den metoden för att ge pengar till Hand in Hand och till stiftelsen Soptippen, som hjälper fattiga i Ecuador och där jag sitter i styrelsen.

Experterna på filantropidagen påstod att företagare blir allt generösare:

– Under finanskrisen var det många som upptäckte problem som de inte sett tidigare. Detta ökade givmildheten bland dem som har råd, sa Tonika Hirdman, på Foundation de Luxembourg.

– Ingen ser längre upp till den som har mycket pengar, men däremot till den som gör gott  med sina pengar, sa Anders Scherlund på Nordea, som sponsrade eventet, eftersom banken nu gärna vill förknippas med filantropi.

bild 3 (2)Christer Dagnelid som driver en tandläkarpraktik i Göteborg är en av flera småföretagare  som vill göra gott med sina pengar:

– Jag såg hur allt fler inte hade råd med nya tänder och dyra tandbehandlingar. Så jag startade Svensk Tandräddning.

Han såg till så att han fick gratishjälp med att starta en skattebefriad stiftelse, satte in det egna bolagets utdelning som grundplåt och började sedan söka donationer.

–  Men jag har tyvärr mött många giriga som inte vill ge. Tandläkare tänker tyvärr ofta mest på att tjäna egna pengar och ett riskkapitalbolag sa blank nej därför att bolaget inte fick någon egen vinning.

En småföretagare kan antingen skänka bolagets utdelning direkt till skattebefriade stiftelser eller bilda egna stiftelser med stagar om välgörenhet dit de sedan kan föra över bolagets beskattade kapital som skattebefriad utdelning.

– När jag fick diagnos om att jag hade Parkinsons sjukdom startade jag en egen stiftelse. Då kunde jag få utlopp för min egen energi och ha full kontroll på att hur pengarna används för forskning kring sjukdomen, berättade Mats Heiman som satsade 12 miljoner i stiftelsen.

I denna välgörenhetsbransch förstår jag nu att finns en företeelse som också är vanlig i många stora organisationer och företag, och som jag är allergisk emot – för mycket utredande och för lite handling.

Det uttrycktes drastiskt av Trista Harris från Minnesota Council on Foundations:

– Sluta att älska era problem. Satsa pengarna på att lösa problemen i stället för att analysera sönder dem.

bild 1 (4)

Trista Harris tre viktigaste råd till den som ska donera pengar – sluta älska problemet, titta både storskaligt och småskaligt, var fräck.