Den rosen var väl värd sitt höga pris

Anders Andersson

Publicerades: 15 februari, 2013

På Alla hjärtans dag fick jag bra exempel på några sanningar som jag brukar komma med i Driva Eget:

  • Att det är småföretagen och inte storföretagen som lättast kan anpassa sig till marknaden.
  • Att det är tillgång och efterfrågan som styr priset.

Klockan var strax efter sex nät jag rusade hem från jobbet till en väntande hustru. Det var Alla hjärtas dag, och jag har en hustru som är värd alla rosor som går att uppbringa. Men blomsterbutik var just stängd så jag slank snabbt in i Pressbyråns butik vid T-banan för att försöka få fatt på blommor.

– Det är väldigt många som hela dagen har frågat efter rosor. Men vi har inte haft några, sa kvinnan i kassan.

En förutseende småföretagare som kan sin marknad hade naturligtvis just denna dag utökat sortimentet med rosor, för att få extra tillskott i dagskassan. Men så tänker inte en centralstyrd butikskedja.

Jag skyndade vidare och hoppades att mitt akuta köpbehov skulle stillas vid Slussen. Där just utanför T-baneutgången på vägen till bussarna stod två unga tjejer med fler lådor fulla med röda rosor. De sålde dem för 50 kronor styck.

Överpris, kan tyckas. Men det är klart att jag köpte. Priset hade ju satts efter efterfrågan, som var rekordstor just på denna produkt, just denna dag.

Jag ville ju dessutom gärna uppmuntra dessa två företagssamma entreprenörer. Fast när jag talade med dem sa de att det inte var deras initiativ utan att de bara anlitats av någon som de kallade ”chefen”.

– Lova mig att ni nästa år köper in rosor billigt och säljer dem själva här där efterfrågan är som störst. Det är sådant vi vill hjälp till med på Driva Eget, sa jag innan jag slank in i bussen på väg hem till hustrun.

Den rosen var väl värd sitt pris.