• "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Enkelt sätt att lära känna journalister – missa inte senaste avsnittet i PR-skolan!"

    Anna Fagerström

  • "6 guldregler som räddar din förhandling från stressade beslut som kan kosta massor!"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Fredrik Steinholtz
  • Anna Fagerström
  • Ulla-Lisa Thordén
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Vi som bloggar
  • Ulla-Lisa Thordén

    Ulla-Lisa Thordén

    Säljexpert

    Ulla-Lisa Thordén är säljtränaren som hjälper till att avdramatisera säljarbetet – det ska vara enkelt, kul och lönsamt. Hennes bästsäljare är bl a “Sälj dig själv och ta betalt”, “Luspank och idérik” och den senaste “22 sätt att sälja bättre”.

  • Fredrik Steinholtz

    Fredrik Steinholtz

    Säljexpert

    SELLING is an ART and a SCIENCE!

    Jag vill tillföra nytänkande och idéer till mina läsare. Mitt mål är enkelt – att ge kunskap som tillför ett värde som i slutändan hjälper dig att göra fler affärer. Jag tror starkt på det som kallas för Social Selling och jag hjälper till vardags företag att på ett smart sätt utnyttja sociala medier och sociala nätverk för att uppnå bättre säljresultat.

     

     

  • Anna Fagerström

    Anna Fagerström

    PR-rådgivare

    Anna Fagerström är PR-rådgivare och tidigare journalist på TV4 och Expressen. I PR-kiosken AB lär hon småföretagare marknadsföra sig kostnadseffektivt via tidningar, webb, radio och TV.

    Här i hennes blogg PR-skolan får du hjälp att satsa på PR – det mest kostnadseffektiva och verkningsfulla sättet att marknadsföra småföretag.

    Du får massor av inspiration, insikter och dessutom konkreta uppgifter för att komma igång med PR-arbetet. Häng på!

  • Anders Andersson

    Anders Andersson

    Grundare och ekonomiexpert

    Anders Andersson, som har grundat tidningen Driva Eget och driva-eget.se, har lärt svenskarna om ekonomi i över 30 år. Här på sajten och i varje nummer av tidningen ger han råd kring allt som rör ditt företags ekonomi.

PR-SKOLAN, DEL 14
Starta nyhetsrum för ditt företag (kanske)

BloggHar ditt företag något nyhetsrum? Om inte, så kan det kanske vara dags att starta ett. Men bara kanske.

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Nyhetsrum är en sida där man överskådligt kan samla ihop information, bilder och kontaktpersoner för ett företag. Målgruppen är inte företagets kunder, utan journalister och andra som söker kvalificerad information, till exempel leverantörer och investerare. Nyhetsrummet brukar vara…

Social Selling-Skolan Del 63.
Så får jag ihop mitt innehåll

BloggAtt sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling, (Social Selling är att använda sociala kanaler för att bredda ditt nätverk och bygga relationer med köpare på nya sätt). Så gott som alla samtal som är relaterade till Social Selling handlar om att du skall använda ditt innehåll för att påvisa kunskap och expertis.

Använder du rätt innehåll, vid rätt tidpunkt så kan du gentemot dina köpare särskilja dig från dina konkurrenter. Frågan är då vilket innehåll du kan använda.

När du funderar på hur du kan använda olika typer av innehåll som en del av din säljprocess så är det här tre steg som jag rekommenderar:

  1. Kommunicera andra individer och företags innehåll.
  2. Kommunicera det innehåll som ditt företag tar fram.
  3. Kommunicera ditt egna innehåll.

 

Några ord om steg 1, 2 och 3.

  • Steg 1. Kommunicera andra…
PR-SKOLAN, DEL 13
Enklaste sättet att umgås med journalister

BloggEtt socialt medium som halvt dömts ut flera gånger senaste tiden är Twitter. Men journalisterna är kvar och på Twitter kan man hålla koll och umgås med dem.

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

På mikrobloggen Twitter kan man antingen göra egna inlägg. Eller så ”lyssnar” man på vad andra twittrar om – till exempel journalister som skriver om din bransch.

Om du vill skapa följa journalisternas arbete, skapa kontakt med dem…

PR-SKOLAN, DEL 12
Dags att börja samla på journalister

BloggDu kanske redan har haft nytta av din första journalistkontakt (se tidigare avsnitt i PR-skolan). Nu är det dags att börja samla på dem på allvar.

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Visst går det att köpa utdrag ur register med hundratals journalistkontakter. Men de viktigaste är de väl utvalda. De journalister och bloggare som du har noterat är intresserade av din bransch, som verkar hålla sig uppdaterade om vad som…

PR-SKOLAN, DEL 11
Så prioriterar du rätt i sociala medier (strunta i resten!)

Blogg

Det du lägger ner tid på ska ge något tillbaka. Så här kan du prioritera ditt arbete med sociala medier.

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Vare sig man vill eller inte – ett företag har relationer. Till kunder, blivande kunder, myndigheter, företagarkolleger, bransch, journalister, bloggare. Att driva ett företag är att starta, underhålla och ibland avsluta en lång rad relationer med omvärlden. Den företagare som inte…

PR-SKOLAN, DEL 10
PR-tumme upp eller ner för din hemsida?

BloggTa en titt på din hemsida. Är det senaste blogginlägget från maj, önskar du glad sommar i september eller visar bilderna fötter i hängmattor? Icke PR-mässigt! Dags att göra något åt saken – en gång för alla.

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Ditt företags hemsida får inte ge intryck av att företaget somnat in – för då skyndar både blivande kunder och journalister vidare. En hemsida som önskar glad sommar i september…

Social Selling-skolan del 62.
Tid är pengar

BloggJag har aldrig haft så mycket tid som jag har just nu. Min övertygelse är att det är mitt arbetssätt som gör att jag har den tid jag har. Att vara strukturerad i mitt säljarbete är en framgångsfaktor. I mitt arbetssätt ingår det att använda de digitala verktygen som finns tillgängliga men även att använda de traditionella sätten kring försäljning som att exempelvis ringa kalla samtal, skicka mail, göra fysiska möten för att nätverka samt göra fysiska möten för att göra affärer och en massa andra saker. Det är viktigt att du idag använder flera olika kanaler för att göra affärer och spara tid.

För lite tid är ett stort problem och det är en stor anledning till att vi förlorar en del affärer.

Tid är en av de viktigaste tillgångar vi har inom försäljning. Tid är viktigare än vad du säljer och till vem du säljer. Hur vi lyckas…

PR-SKOLAN, DEL 9
Ta kontakt med din lokaltidning

BloggDen här veckan är det dags att ta kontakt med lokala medier. Om ditt företag verkar på en lokal marknad är journalisterna på orten viktigast av alla.

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Så här gör du – det är enklare än du kanske tror.

Uppgift

  1. I förra veckans avsnitt av PR-skolan fick du i uppgift att ta fram din lokala PR-karta, det vill säga ditt företags potential i lokala medier. Ta fram den.
  2. Ta fram telefonnumret…
PR-SKOLAN, DEL 8
Så skapar du din lokala PR-karta

BloggLokala medier är ofta intresserade av att hålla koll på vad som händer bland företagen på orten. Var du än befinner dig i Sverige – dags att skapa ditt företags lokala PR-karta!

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Lokaltidningar ges ut i hela landet, från norr till söder. I storstäderna finns Metro och stadsdelstidningar som Mitt i-tidningarna och Direktpress. Lokalradio och regional TV är också viktiga lokala…

PR-SKOLAN, DEL 7
Receptet på ditt bakgrunds-kit till journalister

BloggVarje företag bör ha ett färdigt ”kit” att skicka till journalister. Du vet aldrig när du kan få nytta av det, så se till att det ligger färdigt. Här är receptet. 

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Här är några tillfällen då ett bakgrundskit är bra att ha:

  • När du ska tipsa en journalist om dig och ditt företag.
  • När en journalist hör av sig till dig och vill intervjua dig.
  • När du vill sälja in dig själv som…
PR-SKOLAN, DEL 6
Höj PR-värdet med egna videoklipp

BloggFilmat material fungerar väldigt bra i sociala medier. Om du inte redan gjort det: Kanske dags att hänga på!

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Rörligt är lätt att ta till sig och ger en stark närvarokänsla – perfekt för att skapa PR (relationer med omvärlden). Själva filmandet är riktigt, riktigt enkelt. Allt som behövs är en smartphone.

I stället för att planera en massa – sätt igång och filma direkt. Varför inte börja…

PR-SKOLAN, DEL 5
Den grå PR-vardagen ger ditt företag glans

BloggAll PR är inte lika med att sitta i morgonsoffan i TV. Det finns en grå PR-vardag också – som kan bidra till att ge ditt företag glans.

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Tänk hur ett stort, PR-medvetet företag informerar – Ikea, Folksam eller Ica. I deras marknadsföringsstrategier ingår reklamfilm, annonsering, event, myndighetskontakter, mediebearbetning och en lång rad andra marknadsförings- och PR-aktiviteter. De…

Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Växla upp!
Väx och var uthållig
Jobba nära kunden
Så lyckades vi

Dessutom:

  • Moms – vi guidar
  • 3 måsten vid konkurshot
  • De gick från 0 till 4 miljarder