• "PR-skolan i dag: En artikel om dig och ditt företag kan du använda på många sätt. Här är några."

    Anna Fagerström

  • "5 tips för att säljpimpa en ny säsong!"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Tack vare Social Selling har jag mycket mer tid över som jag spenderar på min familj."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Anna Fagerström
  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Vi som bloggar
  • Ulla-Lisa Thordén

    Ulla-Lisa Thordén

    Säljexpert

    Ulla-Lisa Thordén är säljtränaren som hjälper till att avdramatisera säljarbetet – det ska vara enkelt, kul och lönsamt. Hennes bästsäljare är bl a “Sälj dig själv och ta betalt”, “Luspank och idérik” och den senaste “22 sätt att sälja bättre”.

  • Fredrik Steinholtz

    Fredrik Steinholtz

    Säljexpert

    SELLING is an ART and a SCIENCE!

    Jag vill tillföra nytänkande och idéer till mina läsare. Mitt mål är enkelt – att ge kunskap som tillför ett värde som i slutändan hjälper dig att göra fler affärer. Jag tror starkt på det som kallas för Social Selling och jag hjälper till vardags företag att på ett smart sätt utnyttja sociala medier och sociala nätverk för att uppnå bättre säljresultat.

     

     

  • Anna Fagerström

    Anna Fagerström

    PR-rådgivare

    Anna Fagerström är PR-rådgivare och tidigare journalist på TV4 och Expressen. I PR-kiosken AB lär hon småföretagare marknadsföra sig kostnadseffektivt via tidningar, webb, radio och TV.

    Här i hennes blogg PR-skolan får du hjälp att satsa på PR – det mest kostnadseffektiva och verkningsfulla sättet att marknadsföra småföretag.

    Du får massor av inspiration, insikter och dessutom konkreta uppgifter för att komma igång med PR-arbetet. Häng på!

  • Anders Andersson

    Anders Andersson

    Grundare och ekonomiexpert

    Anders Andersson, som har grundat tidningen Driva Eget och driva-eget.se, har lärt svenskarna om ekonomi i över 30 år. Här på sajten och i varje nummer av tidningen ger han råd kring allt som rör ditt företags ekonomi.

PR-SKOLAN, DEL 4
Ge artiklar om ditt företag evigt liv

BloggEn bra intervju med dig i en tidning kan vara extremt effektiv för att nå nya kunder. Men publicitet har också andra positiva effekter. 

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Så här kan du använda en enda artikel:

  • Andra ser att du (och inte någon av dina konkurrenter) är utvald av en oberoende journalist – du får en kvalitetsstämpel.
  • Andra ser dig över huvud taget. Syns du så finns du.
  • Andra kan dela artikeln i sociala…
PR-SKOLAN, DEL 3
Gör dina sociala medier PR-vänliga

BloggAlla söker på nätet, och mest söker journalister. Se till att de hittar det du vill om dig och ditt företag.

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Se journalister som en av dina målgrupper. När de söker efter ”någon som du” ska de hitta inlägg i sociala medier som gör att de förstår att de har hittat rätt person att intervjua.

Uppgift

Ställ dig själv dessa frågor om ditt företags sociala medier:

  • Finns företaget på rätt…
PR-SKOLAN, DEL 2
Jo, det går att skapa nyheter om ditt företag

BloggPR handlar bland annat om att locka journalister att skriva artiklar, och journalister vill ha nyheter. Så här skapar du nyheter kring ditt företag.

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Först bara – vad är en nyhet? En nyhet behöver konstigt nog inte vara ny. Det räcker med att de som ska ta del av den inte kände till den sedan tidigare. Du kan alltså själv ha vetat något i åtta år, men för de flesta andra är det en…

5 tips för att säljpimpa din säsong!

BloggHallå där – det var ett tag sedan! Hur ser din höst ut? Är du i full gång eller segar du runt och hoppas på det bästa…? Själv har jag spenderat sommaren genom att skriva färdigt min nya bok… den kommer i början av 2017. Mer info kommer under hösten! Jag kan redan nu avslöja att den handlar mycket om kommunikation öga-mot-öga. Ju mer digitala vi blir, desto viktigare är det att hantera det analoga mötet med respekt och ett klart syfte – om du vet vart du är på väg alltså.

Och det är väl där många av oss syndar, vi kör på som vanligt. Det är livsfarligt i dessa dagar. Du måste ha tummen på pulsen i din bransch, på din egen utveckling och samtidigt hålla en utlagd kurs på ett flexibelt sätt. Det är som att segla – var befinner du dig, vart ska du, hur lägger du ut kursen och hur blåser vindarna?
Så du kan ha nytta av följande…

PR-skolan, del 1
PR-säkra ditt företags hemsida

BloggTänk dig att en journalist just har fått upp ditt företags hemsida på Google, blivit nyfiken och nu vill ta reda på vad du och ditt företag gör. Ett gyllene tillfälle för dig.

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.
Bild på persons händer på dators tangentbord.

Vad händer när journalisten kommit in på din hemsida? Bild med CCO-licens: Pexels.com

Journalisten klickar på länken… och nu kan en av följande två saker inträffa:

1. Journalisten irrar runt på ditt företags sida,…

Social Selling-skolan del 61.
Jag gjorde slut med jobbet

BloggTid!

Enligt Wikipedia är tid en grundläggande dimension i vår tillvaro som gör att vi kan beskriva händelser i vad som har skett, vad som sker nu och vad som kommer att hända senare, det vill säga ge en ordnad följd, en sekvens, av händelser.

När jag idag möter kunder så är det något som samtliga av dessa kunder har gemensamt så är det alla önskar sig har lite mer tid.

Tid är en konkurrensfaktor.

Det verkar helt enkelt vara en bristvara och i många fall så påverkar det medarbetares hälsa men även företagens själva affär och då exempelvis försäljningen.

När jag själv arbetade som säljare eller som säljchef så var det samma sak där, tiden räckte inte till och man kunde alltid har gjort lite till. Det var nästan som om man alltid hade lite dåligt samvete för att man inte hade gjort det ena eller andra. Jag tyckte jag lade tid…

Social Selling-skolan del 60.
Samtalet är det centrala

BloggJu mindre vi talar om oss själva och lyssna till andra, ju mer intressanta tycker människor att vi är.

I försäljning är samtalet centrala och en naturlig del i samtalet är att lyssna och vara intresserade av den du talar med.

Min känsla är att vi från ganska ung ålder får lära oss hur man berättar historier, ge råd, fatta beslut, gör presentationer etc. Det börjar i skolan och fortsätter genom hela livet, både privat och i våra yrkesroller. Men hur mycket tid går åt att lära oss att på riktigt lyssna?

I veckan lyssnade jag på ett sommarprogram med Alexander Bard som jag kan rekommendera att ni lyssnar till.

Det programmet fick mig att fundera på yrket försäljning och vikten av samtalet och att ha en dialog och att lyssna. 

För mig handlar försäljning om att vara intresserad av andra, att hjälpa andra att lyckas. Om jag på…

HÖSTSTART PR-SKOLAN
Lyft ditt företag i höst – med bara en timme PR i veckan!

Blogg

Nu ökar vi takten i PR-skolan! Ett nytt avsnitt varje vecka, i stället för som under vårsäsongen varannan vecka. Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten. Häng på! 

 

KLICKA HÄR för att prenumerera

 

Varje vecka får du en uppgift – ett förslag på en enkel, effektiv och logisk PR-insats för ditt företag. Uppgiften tar uppskattningsvis inte mer än en timme att genomföra (men det är förstås olika från person till person och beror också på vilken typ av verksamhet du bedriver).

Denna timme kan definitivt bli veckans mest väl använda!

De flesta av PR-skolans avsnitt är fristående och PR-insatserna fungerar var och en för sig. Men ju fler uppgifter du tar tag i, desto större PR-effekt har du chans att uppnå. Insatserna drar åt samma håll – de samverkar och stöttar…

Social Selling-skolan del 59.
Hur vill dina kunder bli sålda till?

BloggMin övertygelse är att det inte handlar om hur vi vill sälja utan det handlar om hur våra kunder vill bli sålda till.

Alla kunder är olika och vill bli bemötta på olika sätt och det är din uppgift som säljare att förstå hur just dina kunder vill bli bemötta och variera din arbetsmetodik utefter det.

Lär känna dina kunder

Försäljning inom B2B handlar idag mycket om att veta vilka dina potentiella kunder är innan du kontaktar dem. Att använda sociala kanaler för att utveckla dina nätverk och knyta nya kontakt, att hitta potentiella kunder och affärsmöjligheter, nå viktiga beslutsfattare och inte minst – visa på kunskap och expertis inom dina kunskapsområden är en nödvändighet.

Det nya landskapet

I förlängningen av den digitala utvecklingen förändras både köp- och säljprocesser. Det finns idag en mängd värdefull och avgörande…

Social Selling-skolan del 58.
Köparen sitter i förarsätet

BloggDen klassiska säljtratten existerar men nu är det en köptratt istället. När köparen sitter vid ratten och bestämmer fart och vart vi skall åka är det viktigt att vi över tid utbildar och engagerar dem så sa att vi som leverantörer hela tiden är top of mind. Ett bra sätt att möta den moderna köparen är just genom Social Selling.

Här är ett exempel på köparens köpresa

 

Fas 1. Medvetenhet om att det finns en utmaning

Köpare börjar vanligtvis sin research när de har ett problem att lösa. Denna fas kan vi kalla att köparen är medveten om att det existerar någon form av utmaning. Köparen upplever exempelvis någon form av symptom men kan inte riktigt säga vad det beror på. Köparen börjar då samla information som kan ta hen i rätt riktning.

Två frågor du skall ställa dig är,

  1. Kan dina potentiella kunder lätt hitta dig på Webben,…
Social Selling-skolan del 57.
Detta är dina största konkurrenter

BloggJag tycker att företag av idag lägger för stor vikt vid en typ av konkurrenter. Om vi exempelvis tar en bank så tittar de på vad andra banker gör, när det gäller ett redovisningsföretag så tittar de på vad andra redovisningsföretag gör och tittar vi på ett företag som säljer bilar så tittar de allt för mycket på just de andra företagen som säljer ett annat bilmärke rakt över gatan. Jag tror att de största konkurrenterna finns någon annanstans.

Jag tror att många företag glömmer bort att två stora konkurrenter är sociala nätverk och olika sökmotorer.  I takt med en ökad digitalisering så har tillgången på information ökat. Det har gjort att dagens kunder inom B2B är mer pålästa om de alternativ som finns tillgängliga än vad de var tidigare.

Inte nog med att det finns en massa information tillgänglig den är dessutom…

Mina 12 skarpaste och sista råd till blivande företagare

BloggJag har skrivit krönikor i pappersutgåvan av Driva Eget nästan från tidningens start. Nu slutar jag både med det och med bloggandet.

Mitt syfte med skrivandet är att förändra. Det har visat sig omöjligt och då är insatsen bortkastad. I politikernas och näringsfrämjarnas ögon är vi företagare bara en nyttighet som de använder för egna syften och för att göra intryck på viktigare väljargrupper.

Men innan jag slutar kommer här mina allra viktigaste erfarenheter av mer än 25 års företagande på heltid:

1: När du träffar en företagsrådgivare, fråga om han eller hon haft hela sin försörjning av eget företag. Är svaret nej, res dig upp och gå. Okunniga rådgivare kan leda dig i fördärvet.

2: Var observant på att det tar en massa tid att söka bidrag och att du kan tvingas deformera din affärsidé. Bidrag kostar ofta mer än vad de…

Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Starta eget utomlands
Försäkringarna för dig och ditt företag
Betalar du för mycket för bokföringen?
Maxa utdelningen