<![CDATA[Fullt ös i Telias monter på Driva Eget-dagen. Foto: Hans Fridén.]]>

3 tips: Så får du ut det mesta av ett event

Camilla Björkman

Publicerades: 21 november, 2014

Ska du vara med som partner och utställare på ett event? Sebastian Tibbling, Driva Egets säljchef, ger tre konkreta råd för hur du maxar nyttan.

Sebastian Tibbling har hjälpt en rad partners som till exempel Telia, Pensiono och Start-Up Stockholm att maximera nyttan med Driva Eget-dagen, det event för uppåt 600 småföretagare som Driva Eget ordnar tillsammans med Dagens Nyheter i Stockholm, Göteborg och från 2015 även i Malmö.

– Man behöver inte ha en stor och dyr utställarmonter eller lägga massor av tid på att bygga en, det viktigaste är vilket syfte man har och hur man bäst uppnår det. På Driva Eget-dagen har utställarna till exempel ett guldläge att under fem minuter få fram sitt budskap på scen, säger han.

Här är Sebastian Tibblings tre bästa råd för att maximera nyttan när du är utställare och partner på ett event:

1. Tänk igenom syftet. Fråga er själva: vad vill ni att besökaren ska få ut av mötet med er? Hur vill ni skapa effekt? Är det att boka ett visst antal möten, informera om era produkter och tjänster, engagera besökarna eller skapa relationer för framtiden? Ju tydligare syfte, desto lättare blir det att planera er medverkan.

2. Var effektiv på plats. När ni vet syftet, tänk ut ett så bra sätt som möjligt att uppnå det. Ta gärna oss till hjälp om ni ska vara med på Driva Eget-dagen. Tänk på att ni bara har en begränsad tid att fånga besökarna, så gör det så effektivt som möjligt. Ha ett bra sätt att samla upp visitkort, en snabb rutin för att boka möten och tillräckligt med monterpersonal för att hinna bearbeta besökarna.

3. Tänk digitalt. Skapa spridning av er medverkan genom att dra nytta av sociala medier. Twittra, lägg ut bilder och rapportera live. Om det finns en hashtag för eventet, använd den och lägg ut tips och råd från er. Följ upp er medverkan med en mejlenkät (vi hjälper er med detta) och ett erbjudande efteråt till alla besökarna.

Nyhet! Driva Eget-dagen har blivit en succé med uppåt 600 deltagare. Hittills har vi hållit eventet i Stockholm och Göteborg. Under 2015 tar vi det även vidare till Malmö. Läs mer om eventet här och kontakta Sebastian Tibbling för att få mer information om hur du kan vara med som partner.