Rivstarta din sida på Facebook

Rivstarta din sida på Facebook

Vill du nå fler besökare på Facebook? Så här kommer du igång i fyra steg, med hjälp av Facebookexperten Jimmy Jakobsson.

Jimmy Jakobsson driver Facebookbyrån Ingager som bland annat hjälpt Driva Eget att öka sin försäljning av prenumerationer på Facebook. Men han delar också gärna med sig av råd till andra som vill lyckas i den sociala kanalen. De är:

Steg 1: Sätt upp ett mål

Många företagare vill ha en sida på Facebook, men alla har inte något syfte med att faktiskt finnas där. Börja därför med att bestämma detta. Det kan till exempel vara:

  • Få mer trafik till din webbsida.
  • Knyta en bättre kontakt med dina patienter.
  • Svara på frågor.

Först därefter kan du börja fylla din Facebooksida med innehåll.

Steg 2: Få relevanta vänner

Därefter gäller det att få relevanta ”följare” (personer som gillar din sida och som får dina uppdateringar) och att knyta en bra relation till dem.

En fälla här är att satsa mycket pengar på kampanjer eller på att ta fram en dyr Facebookapp. Gör inte det – i början räcker det gott och väl att uppdatera din sida själv. Lägg ut korta och relevanta nyheter, bilder och videor, erbjudanden och spännande saker som händer hos dig. Då får du igång sidan och får fler folk att följa (gilla) den.

Steg 3: Annonsera effektivt

Vill du sprida ditt budskap ytterligare kan du annonsera. Annonserna syns i sidkanten eller i besökarnas nyhetsflöde. Det finns olika sätt att annonsera, beroende på vad ditt mål är. Till exempel kan det vara för att:

  • Få fler följare. Du betalar för att få relevanta Facebookanvändare som gillar dig. Det kan vara bra i början för att snabbt få upp antalet följare.
  • Sprida dina inlägg. Du betalar för att marknadsföra de inlägg du har skrivit. De dyker då upp som annonser hos andra.

Du sätter själv en budget för din annonsering, och bestämmer om du vill betala per klick (CPC), annonsvisningar eller per dag. Kostnaden varierar – Facebook premierar bra innehåll med ett lägre pris. Klicka på ”Skapa annons” i menyn till vänster när du är inloggad på Facebook så kan du testa dig fram och se vad priset blir för olika alternativ.

Steg 4. Publicera vid rätt tillfälle

Det finns visserligen inget gyllene tillfälle för att publicera inlägg på Facebook. Men trafiken lyfter generellt runt klockan 9 på morgonen, är på topp lunch och dalar vid 17.

Testa dig också fram vad gäller hur många inlägg du ska publicera. För vissa grupper fungerar flera inlägg om dagen, för andra räcker det med ett. Hellre ett i veckan än inget alls.

Här hittar du Driva Egets Facebooksida. Vi hjälper dig gärna att nå ut i sociala medier på rätt sätt och till rätt målgrupp. Kontakta vår säljchef Sebastian Tibbling här.


ANNONS

Nyhetsbrev
Smitare
Smitare kommer undan

25 miljoner upp i rök

Det smits för 25 miljoner kronor årligen från landets drivmedelsstationer. Nu vill branschen at...