<![CDATA[Haka på 5 trender inom content marketing.]]>

5 content marketing-trender som ger dig ny fart

Camilla Björkman

Publicerades: 21 november, 2014

Content marketing har vuxit stort under det senaste året. Här är fem stora trender på området.

USA ligger ännu mer i framkant när det gäller att utveckla olika typer av content marketing. Efter att den amerikanska sajten Entrepreneur sammanställt årets trender på området har Driva Eget plockat ut fem stycken som du kan dra nytt av här hemma i Sverige. De är:

1. Visuellt vinner

Visuellt innehåll – bilder, illustrationer och video – tar över alltmer. Forskning visar att folk minns hela 80 procent av vad de ser och gör jämfört med 20 procent av vad de läser, och 10 procent av vad de hör. Framför allt video växer stort inom content marketing. Lärdom: satsa inte bara på texter utan tänk även till kring hur de lyfts fram. Varför inte testa en infographic, till exempel?

2. Dags att hålla sig kort

I sociala medier som till exempel Twitter, Instagram och Vine går det inte att vara långrandig. I USA har därför byråer som exempelvis Vayner media och GrapeStory specialiserat sig på ”micro content” – korta texter, videoklipp och andra inlägg gjorda för att dela i sociala medier. Lärdom: profilera dig i sociala medier med korta, humoristiska, inspirerande eller rådgivande innehåll – men håll dig kort.

3. Native växer stort

Native advertising, det vill säga annonsmärkta, redaktionella ytor, är på stark frammarsch. Konceptet är egentligen ingenting nytt utan kan sägas vara en mer modern variant av advertorials. Skillnaden är att en ”native” är mer relevant för den målgrupp som den integreras i. Lärdom: tänk inte bara avslut, utan fråga dig själv hur du kan hjälpa dina potentiella kunder i sin verksamhet. På så sätt bygger du ditt varumärke samtidigt som du blir en naturlig del i deras företag. Ta gärna hjälp av Driva Eget!

4. Bättre mätning med ”big data”

Så kallad big data, det vill säga information och stora datamängder som samlas in, har varit stort ett bra tag. Det viktiga nu är att använda sig av informationen för att få nya insikter, dra slutsatser och påverka. För en marknadsförare kan det till exempel vara att se till att kampanjer ger så bra effekt som möjligt och når rakt in i målgruppen. Lärdom: framtidens vinnare är den som vet mest om sina kunder. Ta hjälp av ny teknik och samla in så mycket information du kan om dem, genom till exempel inloggningskrav eller lojalitetsprogram. Använd informationen till att bli ännu mer relevant för dem.

5. Interaktiva annonser bäst online

Innovativa annonsformat lockar fler att klicka på din banner – men då gäller det också att göra det riktigt bra. Jobbigt blinkande annonser som bara stör utan att ge besökaren något scrollas snabbt bort. Lärdom: Inspireras av nyskapande kampanjer, dra nytta av nativetrenden och satsa på relevant innehåll som engagerar och sticker ut.