Regeringens "offensiv" är en defensiv minisatsning

Anders Andersson

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 15 april, 2015

Många av reformerna i Magdalena Anderssons vårbudget är utmärkta för både småföretag och arbetslöshet. Problemet är att de är alldeles för svaga.

Det regeringen kallar ”näringspolitisk offensiv för stärkt konkurrenskraft och ökad export” är i verkligheten en defensiv  minisatsning.

Det är utmärkt med mer Almi-pengar till nya företag, mer innovationssatsning, företagarhjälp med export och satsning på besöksnäringen.

Men 226 miljoner för allt detta viktiga är löjligt lite. Det är hälften så mycket som budgetsatsningen på ”natur- och havsmiljö”.

Denna miljösatsning på 430 miljoner, som i och för sig kan vara lovvärd, nämnde Magdalena Andersson i en bisats när hon på onsdagen presenterade budgeten. För att berätta om de 226 näringslivsmiljonerna var det presskonferens med både statsminister Stefan Löfven och näringsminister Mikael Damberg.

Om dessa herrar menar allvar med att vara så näringslivsvänliga som de säger måste de också visa det i något som är värt att kalla offensivt. Det de nu säger är mest slagord som klingar falskt.

De måste förstå att det är småföretagarna som kan  ge landet de nya arbetstillfällen och den ökad tillväxt som vi så väl behöver.

Det nya systemet för traineejob låter också bra, även om det inte blev en lika stor satsning som tidigare utlovats. Det är också bra att även privata företag ska kunna ha traineeplatser, om nu företagen är beredda att betala 50 procent av den lön som ungdomarna ska få.

Det är utmärkt med alla former av satsningar för att få ned ungdomsarbetslösheten, men risken är stor att ungdomar i stället förlorar jobb när regeringen tar bort sänkningen av arbetsgivaravgiften för unga.

Magdalena Andersson tryckte i sin budgetpresentation på problemet med att investeringarna i privata företag minskar. Men h0n har ingen ordentlig medicin för att lösa det.