Gå från idé till verksamhet – och vinn 100 000 kr

Redaktionen

Publicerades: 7 maj, 2009

Förverklig din idé och vinn 100 000 kr i startkapital. Driva Eget kör i dag igång en riksomfattande tävling för att få fart på affärsidéer i Sverige. Häng med från början i Affärschansen.

Hundratusentals svenskar har kommit på strålande affärsidéer som de aldrig förverkligat.

– Det måste gå att få fler att gå från idé till en lönsam verksamhet, tänkte Anders Andersson på Driva Eget.

På Berghs School of Communications satt åtta elever och tänkte i ungefär samma banor. Nu har de förenat sin kreativitet i den riksomfattande tävlingen Affärschansen, där förstapristagaren vinner ett aktiekapital på 100 000 kr till ett nytt företag med den vinnande idén.

Affärschansen är en tävling där alla som har en affärsidé kan delta. Anmäl dig här.

– Nu när så många deppar över de dåliga tiderna är det viktigt att inspirera och hjälpa så många som möjligt att starta företag med bra idéer, säger chefredaktör Anders Andersson.

Efter modell från TV-programmet Idol ska han och två andra experter bedöma idéer som presenteras på Berghs slututställning i Stockholm den 28-31 maj.  Det blikr sendan final med 100 000 i prispengar.

De åtta eleverna på Berghs är nu i full gång med att förverkliga sin idé – idéprojektet Affärschansen.

– Vi är själva avgångsstudenter och vet vilken hård arbetsmarknad som väntar. Att starta eget är ett bra alternativ, men många tycker att det verkar knepigt. Deltar man i Affärschansen kan man få både pengar och konkret stöd, vilket gör allt lite enklare, berättar Maria Bodegård, marknadskommunikatör i studentgruppen från Berghs.

Så här är tävlingen upplagd:

  1. Du anmäler dig genom att fylla i formuläret på affarschansen.se. Beskriv din idé kort. 26 maj är sista anmälningsdag.
  2.  Därefter kommer högst 60 deltagare att inbjudas till att presentera sin idé muntligt för juryn under Berghs School of Communications slututställning den 28-30 maj 2009. Juryn, med Anders Andersson som ordförande, utser den 31 maj tio finalister.
  3. De tio finalisterna och deras idéer presenteras på driva-eget.se. Besökarna får sedan rösta på sin favorit.
  4. Under sommaren får finalisterna vidareutveckla sin idé och under augusti presentera den skriftligt för juryn som då förstärkts med representanter för de två sponsorerna SEB och Visma. Resultatet av omröstningen på driva-eget.se är vägledande för juryn.
  5. Samtliga tio finalister får närvara vid Driva Egets seminarium och event på Skandia-biografen i Stockholm den 16 september. Där avslöjas vilka av de tio som blir pristagare. Juryns beslut kan inte överklagas.

För den vinnande affärsidén väntar utöver priset dessutom chansen att inspirera fler att driva eget. Vinnaren har möjlighet att blogga på driva-eget.se, blir omskriven i tidningen och coachad under ett helt år.