<![CDATA[]]>

250 idéer kämpar om 100 000 kr

Redaktionen

Publicerades: 25 maj, 2009

När anmälningstiden i tävlingen Affärschansen gick ut kl 24 natten till onsdagen hade närmare 250 anmälningar kommit in. Vilken av dessa ska vinna 100 00 kr?

Strömmen av nya bidrag var stor in i det sista. Kl 23.57 kom det in en affärsidé om hur man tillverkar okrossbara solglasögon utan gångjärn.

Två minuter senare, en  minut före mållinjen, kom det en idé om en ny typ av söktjänst för att hitta billigaste resan på nätet.

Det var två typiska bidrag i de två vanligaste  grupperna av anmälningar till tävlingen:

  • Kluriga prylar som ska förenkla vardagen. De har konstruerats av snillrika personer runt om i landet.
  • Nya typer av nättjänster, en del helt unika, andra varianter av sådant som finns.

Ett 40-tal av de anmälda komner att kallas till Berghs slututställning i Stockholm den 28-31 maj. Där ska de dra sin idé muntligt för en jury. I juryn ingår:

Anna Nedeby Bar-Am, VD för Stockholms NyföretagarCentrum. Hon och hennes rådgivare hjälper tusentals Stockholmare att starta eget.
Tomas Lund, serieentreprenör från Stockholm. Han har de senaste åren dragit igång 16 olika start-up-företag, de flesta i internetbranschen. Han är senior adviser i Bearing Group och ansvarig för två stora statligt finansierade webbprojekt.
Ulf Eriksson, VD och grundare av SU Innovation vid Stockholms universitet. Han hjälper forskare och studenter på universitet att kommersialsera  affäridéer. Har sysslat med affärscoaching och entreprenörskap i många år.
Anders Andersson, chefredaktör, Driva Eget. Han är juryns ordförande.

Efter de tre dagana ska juryn utse tio finalister, som under augusti skriftligt kan komma med en vidareutveckling av de presenterade idéeerna. Juryn kommer att inför finalen  förstärkas med Stefan Andersson, chef för SEB:s satsning på småföretag och Rolf Dahlberg, VD för Visma Spcs.

Den 16 september kommer vinnarna att presenteras på ett stort event på Skandiabografen i Stockholm, som arrangeras av Driva Eget och Nyttforetag.com.