10 sätt att klara sig från fakturaskojarna

Anders Andersson

Publicerades: 24 juni, 2009

Så undviker du att bli lurad av katalogskojarna, och så gör du om du får en faktura från någon av dem.

  1. Ha aldrig bråttom med att beställa. Be att få ringa upp eller få erbjudandet skriftligt, så hinner du kolla upp företaget på varningslistan här. Kontrollera katalogernas eller tidningarnas upplaga hos Tidningsstatistik,  Skojarnas metoder bygger på stress, så bekräfta eller tacka aldrig ja till någonting över telefon.
  2. Lita inte på när säljaren säger att ditt företag har varit med i tidigare kataloger eller söktjänster. Påståendet är en standardfras som de använder till alla företag. Ge dig inte in i diskussioner via telefon, det som sägs är svårt att kontrollera i efterhand.
  3. Se till att personalen på ditt företag vet vem som har rätt att göra beställningar. Det är särskilt viktigt på sommaren, eftersom de här företagen gärna utnyttjar om du har vikarier.
  4. Läs alltid det finstilta. Erbjudanden kan se ut som ändringsblanketter eller fakturor, men någonstans står ordet ”erbjudande” med liten text.
  5. Vissa företag skickar ut ångerblanketter om du framför klagomål. Skriv aldrig under en sådan ? då medger du att du har gjort en beställning.
  6. Om du får faktura på något du inte har beställt, stryk ett streck över papperet och skriv ”Ej beställt. och skicka tillbaka.”
  7. Om du har skrivit under eller gått med på något per telefon men anser dig lurad, stryk ett streck över fakturan och skriv ”motsätter mig betalningsansvar beroende på vilseledande uppgifter” och skicka tillbaka.Spara all skriftväxling. Om du får påminnelser på fakturan måste du bestrida varje krav skriftligen och ange skälet. Samma sak gäller om fakturan lämnas till ett inkassoföretag.
  8. Om kronofogdemyndigheten får in en ansökan om betalningsföreläggande måste du bestrida kravet skriftligen, vanligtvis inom 10 dagar. Du måste ange dina skäl och underteckna. Om företaget fortfarande vill driva in skulden går ärendet till domstol.
  9. Kontakta kreditupplysningsföretagen och förklara dig om du har drabbats av en ansökan om betalningsföreläggande. Problemet är att uppgifterna om ansökan ligger kvar i kronofogdens register i över två år. Och därifrån hämtar kreditupplysningsföretagen uppgifter varje dag. Men de har en undersökningsplikt, så det kan vara värt att kontakta dem.
  10. Polisanmäl när du anser dig ha blivit utsatt för bedrägeri. Instruktioner om hur du gör polisanmälan finns på www.svenskhandel.se.

Källa: Svensk Handel